Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inter9
Tja!

Är fd ägare till en olycksdrabbad S60 2,4T. Sålde bilen pga dess problem men ack vad jag saknar den!
Komfort i världsklass och skön motor. Nu funderar jag starkt på att köpa mig en likadan men har en annan budget idag. Runt 60 000. Finns en hel del för detta pris men då har bilarna rullat över 16-17 tusen strecket. Min fråga är..vågar man punga ut med pengarna för en bil som ligger på det miltalet? Är det säkrare att gå ner i miltal? Hur viktigt är det med miltalen egentligen, om bilen är normalt omhändertagen?
Tumregel är nyare årsmodell med högre miltal. Varför? En nyare bil med uppdateringar gjorda samt att bilen troligtvis gått landsvägsmil och det sliter inte så mycket som stadsmilen med en massa start och stopp. Det är ju kamremsbyte vid 16000 mil och den servicen är ju dyr så se till att den är gjord. För en långmilare är ju skicket annars avgörande.
av Lövet
Vill du spara pengar är det ju bättre att ta en bil som gått kanske 18-19 tusen mil där kamremsbytet är gjort istället för en som gått kanske 15 tusen. I den måste du ju göra kamremsbytet själv plus att den nästan säkert kostat mera pengar att köpa.
av inter9
Ja precis det är lite i de tankarna jag går. Köpte min förra bil vid 14 000 och drabbades av en massa ståhej.
Den förra generationen bilägare la väldigt stor vikt på miltalen, antar att jag hänger kvar där lite. "En fransman dör vid 18 tusen, men tyskar och svenskar har vid samma tidpunkt precis blivit färdiga med uppvärmningen!" Så sa min pappa för x antal år sedan :)
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]