Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Batterix
Jo, denna är sliten på våran v70 2,5t -99. Den driver inte kompressorn.. Men har hört att man ska kunna fixa detta problemet om man får bort den och fixar till det i svarv eller fräs.
Men problemet är att vi inte vet hur man får bort kompressorn på ett smidigt sätt utan att tömma systemet, och det vill vi inte.
av andezon
behöver inte plocka bort kompressorn man kan plocka bort lamellkopplingen uderifrån om man lossar subframen och "hänger" ner motorn. plocka sen bort magnetkopplingen och ta bort en av brickorna osm sitter där och montera allt igen.
av Batterix
okej, men vad menas med subframen? Kan tänka mig någon balk eller något..
av andezon
Batterix skrev:okej, men vad menas med subframen? Kan tänka mig någon balk eller något..
Det är balken under bilen som håller framvagnen samt motorfäste
av olson
Går att få loss ändå, utan nerhäng av motor. Iaf på tdi:n, borde funka på bensinaren med.
av nissetib
Man schimsar kopplingen. Eller rättare sagt tar bort schims (brickor) under magnetkopplingen. Detta fick jag göra i somras, då min ac la av.

Gjorde det inte själv utan en bilelektrisk firma gjorde det. Va billigast då dom inte tömmer systemet. Däremot så va Bilia ganska så dyra då dom inte tycker det är speciellt "bekvämt" att fixa med magnetkopplingen på plats. Priset på Bilia är ca 4000-4500 kr dyrare än hos bilel firman. Jag fick ge 2000 kr. Inget för mat.kost utan allt är för arb. Tog ca fyra timmar.

Det är betydligt trängre i en v70 bensinare än i både 850 och v70tdi. Men bilel firman tog ändå samma pris.

Om Du inte är en tålmodig person med små händer så rekommenderar jag att ringa runt till olika bilel firmor.
av Jygga
Går alldeles utmärkt att ta bort hubben "tillslagsplattan" och plocka bort en bricka om man hänger ner ramen.

Ibland kan avståndet bli för litet när man tar bort brickan, så mät först avståndet mellan plattan och remskivan och mät sedan brickan du tar bort. För att allt skall funka skall avståndet mellan platta och remskiva vara mellan 0.25-0.45mm.Annars får man inhandla sig en bricka med rätt tjocklek.

Om bilen och kompressorn har ett par mil på nacken, så kan plattan sitta fast rätt bra på axeln, men den går att "pilla" bort med en liten mejsel och bryta lite FÖRSIKTIGT på remskivan.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte rätt sätt att laga felet på!
om lamellen slits ut så ska den bytas !
lamell & magnetkoppling säljs tillsammans.

det äe inte svårt att vara billigare när man fuskar.
av Jygga
Det är ju en stålplatta vi pratar om!...så varför köpa en ny för 600-700:- när det hjälper med att ta bort eller byta ut ett par skimsbrickor. Den går ju med säkerhet 10000 mil till innan det är dags igen, förutsatt att lager och kompressor hålller ihop så länge!

Nån som vet vad en Volvo 850 T5-R kostade […]

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]