Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amli skrev:
viktore skrev: jag tycker du ska börja att jämföra med en 530 som har både aut och xdrive...
V70 T6 hämmas av sin vikt och automatlådan som inte är ett under av effektivitet eller snabbhet.
Om du läser tråden ser du att det är gjort.
Kolla upp prestandatiderna igen...
viktore skrev:
Amli skrev:
viktore skrev: jag tycker du ska börja att jämföra med en 530 som har både aut och xdrive...
V70 T6 hämmas av sin vikt och automatlådan som inte är ett under av effektivitet eller snabbhet.
Om du läser tråden ser du att det är gjort.
Kolla upp prestandatiderna igen...
Läs tråden igen...
Det är imponerande hur BMW lyckats pressa bränsleförbrukningen på alla sina modeller, speciellt de större. De ligger före alla andra modeller. Frågan är vad de sysslade med för fem år sedan. De förra sexorna var rejält törstiga. Farsans 320i från -04 drar runt litern blandad, inte minst pga av en automat som älskar att varva och inte tar lock-up på någon växel (eller lägger ur den vid minsta beröring av gaspedalen). 330i automat låg väl på 1.6 stadskörning. Som sagt, imponerande hur de förfinat motorerna - men bränslet var ju inte gratis direkt tidigare hellre så varför kom det inte tidigare?
Hur är BMW:s VERKLIGA förbrukning? Vid samma typ av körning som många V70 ägare har?
Hur många BMW åker relativt korta sträckor fram och tillbax mellan fotbollsträning, ridning, och andra aktiviteter? V70 är en familjebil, och används av familjer, BMW körs ofta av singlar som bara åker till jobbet och liknande längre sträckor, de får då enkelt en lägre förbrukning än familjens bil ( V70:n).
/greenbay
Fast nu får du nog tänka på olika regioner.

I vissa delar av Sverige, tex många delar av Sthlm så är 5-serie touringen V70:ns motsvarighet när det gäller användningsområde. Släjs fler Bmw än Volvo i vissa Sthlms kommuner.

Bmw har faktiskt alltid varit bra på förbrukning (eller länge iaf). Jag hade tidigare en Bmw M3 -96 med 321hk. Den var snålare än min senare Volvo S40 2.0T -01 i flera situationer. Var egentligen bara när jag körde bana med Bmw:n som den blev riktigt törstig.
greenbay skrev:Hur är BMW:s VERKLIGA förbrukning? Vid samma typ av körning som många V70 ägare har?
Hur många BMW åker relativt korta sträckor fram och tillbax mellan fotbollsträning, ridning, och andra aktiviteter? V70 är en familjebil, och används av familjer, BMW körs ofta av singlar som bara åker till jobbet och liknande längre sträckor, de får då enkelt en lägre förbrukning än familjens bil ( V70:n).
/greenbay
Det här var bland det mest fördomsfulla jag läst!
BMW är numera ett av de absolut vanligaste tjänstebilsalternativen och används därmed i genomsnitt på exakt samma sätt som en vanlig Volvo tjänstebil. Många personer som tidigare haft Volvo som tjänstebil byter nu till BMW - skulle då deras körmönster bli helt annorlunda? Barnen får ta bussen till fotbollen bara för att pappa råkat ta en BMW som tjänstebil?

Att Volvos gör usla motorer energieffektivitetsmässigt i jämförelse med Volvo verkar vara rejält svårsmält för många här. Men det råder ingen som helst tvekan om detta. Har själv höjt min förbrukning med över 3dl milen (från 1,05 till 1,35) vid exakt samma körning genom att byta till Volvo. Då var det heller ingen moped jag hade förut utan en BMW 530.
Och 530:n var automat + awd?
/greenbay
Nej. Men starkare, tyngre, större och äldre.

Normalt sett inte faktorer som påverkar förbrukningen positivt.
Den AUTOMATLÅDA som sitter i din bil är inte direkt ngt under av effektivitet. Lågtryckarn har ett gediget, gott rykte både vad det gäller förbrukning OCH hållbarhet.
Har du talat med ngn som har en FWD, manuell? Drar den lika mycket?
/greenbay
Vad spelar det för roll vilken komponent som är problemet? Lådan är en del av bilen och bilen drar åt skogen för mycket.

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]