Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Köpte mig för ca en månad sedan en Volvo V70N 2,4T -00. Innan ikväll så var jag ute och åkte en liten sväng och eftersom jag trimmade bilen för ca 2 veckor sedan hos BSR med ett steg 1 så jag har 252hk och 410Nm så tryckt jag på lite med gasen då den började med att sacka av ett par gånger innan den helt plötsligt bara ryckte till och motorlampan blinkade tre gånger. Sen så fort jag ger den bara lite gas och det blir lite motstånd så går den inte på alla cylindrar och bränsleförbrukningen sticker i toppen. Har ju hört att dessa bilarna ska ha problem med gasspjällen så jag undrar om det är någon som vet om det kan vara det som är felet. Hade även bort luftmassemätaren och testade utan den inkopplad men den gick likadant utan den. Motorlampan lyser inte och den ger inget felmeddelande. Snälla någon som känner igen problemet som kan veta vad felet är.

MVH Christian Fridell
Jag skulle ju koppla ihop det med trimmet men det är ju jag det.

Dessutom är det typiskt trimmade bilar att inte sätta felkoder.
Alla parametrar skjuts i höjden för att motorlampan inte ska tändas.
Det gör ju i sin tur att det är omöjligt att söka fel på bilen om
diagnossystemet sätts ur spel
Men vadå beror på trimmer menar du? Den har ju gått hur bra som helst fram tills nu och det är ju bara ett steg 1 ppc så det ska väl inte vara någon fara. eller? Jag kan ju stoppa i ppc:n igen och ställa tillbaka den till original men kommer det att kunna göra någon skillnad? Någon som vet om det kan göra någon skillnad om man tar och kopplar bort jord kabeln från batteriet så jag nollställer?
rycka kablar från luftmassemätaren och dylikt funkar inte i en felsökning, du sätter endast bilen i kompensering så om den går bra genom att rycka kabeln säger absolut ingenting, blir bara dyrt i fickan genom att byta onödiga grejjer..
missar den verkligen på nån cyl? eller rycker den bara och går allmänt dåligt. ?
Jag vet inte om den missar på någon cylinder men det jag vet är i alla fall att jag kan ha den stående på tomgång och då går den precis som den ska. Men så fort jag kör med bilen och ger den lite extra gas så det blir motstånd för den så hoppar den ner och går på färre burkar. Men nu verkar det som om vi kommit en bit på vägen. Vi har bytt en tändspole och ett tändstift så den går på alla nu igen. Men nu så fort jag kommer upp på en 3500 varv med bilen så sackar den av lite ett par sekunder sen ger den på igen. Vad kan det vara tror ni? Ska jag prova att byta alla tändspolarna för att se om det är någon som kärvar lite? Eller ska den sacka till lite vid 3500 varv? Det är en 2,4t lättryckaren om det hjälper något. Kliar mig i huvudet eftersom den inte ger några felkoder. Men har aldrig varit med om att den sackar lite vid det varvtalet.
Har du kollat de mest fundamentala sakerna?
Stiften så att de är i bra skick? Inga vakuumslangar som är trasiga. Jag skulle ladda tillbaka org och sedan se om bilen går normalt.
Marginalerna för fel minskar ju dramatiskt när man trimmar. Det kan vara en skitsak. När jag hade min V70XC 1999 hade det letat sig ner lite vatten i en tändstiftsbrunn som gjorde att bilen ryckte vid gaspådrag. Detta såg dock man på volvo vid inkoppling av felkodsläsning.
Jo vi har lagt till original mjukvara igen och det hjälpte inte. Dessutom så på steg 1 från BSR så ändrar dom inte på några speciella saker i volvos orginal mjukvara utan ställer bara upp det en del. I och med att dom kan hålla års motorgaranti från bsr när man trimmar där så ska det inte vara någon fara. Funderar på at kasta i nya tändspolar imorgon och om inte det hjälper så i med nya stift. Hoppas att det är något enkelt fel i alla fall. Gaspjället lär det ju inte vara enligt uteslutningsmetoden i alla fall. Konstigt bara att den bara sackar vid 3500 varv nu vid gaspådrag men ändå inte ger några felkoder.
"Jo vi har lagt till original mjukvara igen och det hjälpte inte. Dessutom så på steg 1 från BSR så ändrar dom inte på några speciella saker i volvos orginal mjukvara utan ställer bara upp det en del."

Ställer bara upp en del? Vad menar du med det? Mycket i ett trim ändras. Bränsle tändning samt turbotryck.
hej
har du kollat de andra stiften? kan vara porslinet som spruckit på något? sätt iNGK platina så har du stift i 15 000 mil. personligen har jag uteslutande använt ovannämda utan störningar i 45 år.volvos orginal har ju inte det bästa ryckte.
isak

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]