Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
Du behöver lämna in bilen för en avläsning av
värdena av resp armatur, det sitter 2 st i tanken.
Det finns bara en pump men det finns 2 nivågivare.
En för Höger sida och en för Vä sida. Vä sidan är endast en givare
och där sitter ingen pump. Ev ligger ditt problem på vä sid
där en en ejektorfunktion ser till att föra över bränslet till
hö sidan där pumpen sitter.
av stubbe
Hej, jag tänkte bara höra om det löst sig och vad som isåfall var fel? Jag är nämligen nybliven ägare till en v70 årsmodell -01 och jag fick samma problem. Tjejen körde hem bilen från jobbet och parkerade på plan mark. När vi skulle åka iväg dagen efter så gick det inte att starta. färddatorn visade 80km till tom tank. Försökte starta några gånger till och motorn gick igång i några sekunder för att sedan hosta och stanna. Kändes som att det inte fanns någon soppa. Åkte med vår andra bil till macken och tankade 5 liter i en dunk och fyllde på i v70n. Då startdade den. tankade sedan direkt i 30 liter till. så jag borde haft ca 35 liter bensin om tanken var tom när den inte startade. färdadtorn visade nu 640km till tom tank. Jag har svårt att tro att man kommer 640km på 35 liter soppa med en v70 2,4l. Jag är medveten om att en färdator inte visar exakt, men att ha fel på 8 mil till tom tank och visa 640 km till tom tank på 35 liter soppa känns inte rätt.
Användarvisningsbild
av wissel
vaffö vaffö gör ni på dette viset :)
jag trodde att man alltid tankade FULLT när man tankar, och vanligtvis när tankmätaren vis 1/2 eller min 1/4 tank, eller är det jag som är Puckad :oops:
:-O)
av stubbe
Nej, alltså varför skulle man behöva hålla på så på en såpass "ny" bil? Jag har aldrig behövt oroa mig för bensinstopp på någon utav mina andra bilar. Det brukar vara en lampa som börjar lysa när det börjar bli tomt i tanken, och då vet man att man har 5 - 10 mil innan soppan är slut. Då brukar jag tanka. Tycker det känns onödigt att åka runt med full tank jämt. Det påverkar knappast bensinförbrukningen positivt att åka runt med 50 kilo överflödig soppa jämt. Men där jag bor är det aldrig långt till en bensinmack heller. Enligt instruktionsboken ska det stå -- till tom tank när det är ungefär 20 kilometer kvar tills soppan är slut. Därför tycker jag det är skumt att min står på 80 kilometer när soppan redan är slut.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]