Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, detta stämmer ju och jag som brukar läsa detta är forum är litet förvånad att det inte uppmärksammats tidigare här eftersom det är rätt trist när bilen plötsligt stannar.

Jag har en sådan bil och har fått plötsligt motorstopp på motorväg två gånger. I juli 2008 efter 3000 mil och i maj i år efter totalt 5500 mil. Enligt vad som sägs borde jag denna gång fått den nya bränslepumpen som håller bättre. Vill betona att Volvo Assistans fungerat utmärkt, men det är ju ändå rätt irriterande när det inträffar. För den som vill minimera risken kan jag säga att det för mig inträffat efter rätt många mil (var 3000:e mil). Bägge gångerna var det i varmt soligt sommarväder, i ca 110 km/tim och med etanol i tanken.

/FS
Hört två olika uppgifter gällande de problemdrabbade bilarnas tillverkningsperiod. Till och med september 2008 och till och med juli 2008. Då min är tillverkad i augusti 2008 blir man ju lite nyfiken. Någon som vet?

Uppträder problemet oavsett om det är E85 eller bensin i systemet?
Tyvärr är det en idiotisk konstruktion, sätta på en plasthylsa på en metallstång utan låsning (sitter av passformen) men som dom flesta vet så flexar plast mycket vid temperaturskillnad, vilket säger sig själv att den inte kommer sitta kvar vid värmeutveckling i tanken på heta sommardagar.. Men det var väll ingen nobelpristagare som satt och knåda ihop den där pumpen..

Sen att alla pumpar är restade gör ju inte saken bättre när de snittar på en 3-6 bilar hos dom flesta verkstäderna :S
erc skrev:På allmänna forum lite överallt (TV, AMS etc) skrivs det långa rader inlägg detta ärende medan det här inne bland V70-ägare är nära nog stendött. Toköverdrivet problem?
På TV och AMS finns det som du vet väldigt många förstå-sig-påare som tvingas skriva några meningar om hur fantastisk deras nya Mazda är, :-(O) osv osv osv. Antalet seriösa/OnTopic inlägg är mycket färre. ;-//
av stefang
Jag körde E4 40 mil söderut från Stockholm i torsdags (över 30 grader) och såg flera V70 II som stod med öppna huvar och tänkte "oj vad konstigt med flera likadana så nya bilar som verkar ha fått problem i värmen". Det verkar som de har släppt 2.0F utan att testa den i sommarvärme?

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]