Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Innan min S60 2.5T hade jag en 2.4:a (utan turbo). Innan jag sålde den så började den krångla. Symtomen på den var att den inte växlade förren efter kanske 2 sekunder mellan 2:an och 3:an då och då. Det var ungefär som att lägga i friläge om ni förstår vad jag menar. Under mina efterforskningar, främst på detta forum så tydde detta på att det kunde ha nått med nån lucka (a-lucka eller den kanske hette b-lucka) i lådan att göra? (Vad som var problemet med lådan fick jag aldrig veta) Hittar inte tråden..Bytte den S60:ian mot den jag har nu som snart har gått 10000 mil. Det jobbiga är att den också börjar att krångla. Man märker det tydligt om man gör en vänstersväng och sedan gasar. Växlingen mellan 2:an och 3.an blir då med fördröjning och ett distinkt klonk..Nån som har erfarenheter av detta?

Tack på förhand!

/Håkan
Locket du pratar om heter B4-lock, det kan vara detta som spökar om du har en ojämn växling mellan 2an och 3an. Min V70 2.4T -01 har precis rullat 11.000mil och jag hade en ryckig ojämn låda, så lämnade in den på Bilia och fick den spolad....skillnad är enorm. Nu är den hur mjuk och smidig som helst, be dom då även att kontrollera B4-locket. Kostnaden för att få den spolad, utan B4 locj var 3300kr och jag kan bara säga att det var värt varenda krona.
B-4 var det tack!

Upplevde du nått problem mellan 2:an och 3:an innan du spolade? Min är ju väldigt smidig i växlingarna när den växlar som den skall och tror nog att jag inte behöver spola ännu.

/Håkan
Den var lite ojämn över hela registret hade ibland, inte alltid, små dunkar mellan tvåan och trean. Men jag upplevde den som mest ojämn mellan trean och fyran. Jag uppgraderade även programvaran och tog bort neutralkontrollen, vilket var mycket positivt.

Mecken på Volvo förklarade för mig att det inte fanns någon garanti för att dunken mellan tvåan och trean försvann bara för att man bytade B4-locket, han hade varit med om lådor där problemet kvarstod efter byte.
hakank skrev: Min är ju väldigt smidig i växlingarna när den växlar som den skall och tror nog att jag inte behöver spola ännu.

/Håkan
Innan automatlådan börjar strula så är bästa medicinen att spola ur gammal olja och i med ny. Uppdatering av programvara är också en bra kur.

Ta dig en titt på oljestickan och kontrollera färgen och lukten på oljan. Oljan ska vara röd som hallonsaft och får inte lukta bränt.

Men om man vill vara snålvarg så kör man vidare, och tar kostnaden när "raset" är ett faktum.
Valet är ditt, precis som kostnaden. :wink:
camaro69 skrev:
hakank skrev: Min är ju väldigt smidig i växlingarna när den växlar som den skall och tror nog att jag inte behöver spola ännu.

/Håkan
Innan automatlådan börjar strula så är bästa medicinen att spola ur gammal olja och i med ny. Uppdatering av programvara är också en bra kur.

Ta dig en titt på oljestickan och kontrollera färgen och lukten på oljan. Oljan ska vara röd som hallonsaft och får inte lukta bränt.

Men om man vill vara snålvarg så kör man vidare, och tar kostnaden när "raset" är ett faktum.
Valet är ditt, precis som kostnaden. :wink:
Jag får hållamed, jag förstår inte varför folk verkar tro att växellådsoljan skulle vara en evighetsolja. Jag byter min motorolja var 1000e mil, nu menar jag inte att man ska byta växellådsoljan i tid och otid. Men efter 10.000mil eller typ åtta till tio år gammal så tycker jag att det borde vara dax och fräscha upp den.

Detta har dryftast i åtskilliga trådar, här är en som inte är så gammal

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=40025
Ok.

Tack för råden!

Man bör nog satsa på byte av lock samt oljesköljning då. Tänkte bilf*n skulle hålla tills man kan köpa en plugin alternativt bränslecell.. :D

/Håkan
Har du spolat din låda eller bytt locket?
Isåfall, hjälpte det?

Jag har precis samma symptom på min S60 2,5T -04. Får i "friläge" vid växling mellan 2:an och 3:an när lådan är varm samt när jag svänger vänster och kör lungt. Vid häftig körning är det inga problem.

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]

Du är välkommen till Malmö 😀

Hej, Nu skall man på sommar semester och […]

EX30 bluetoth

Jag har kört Volvo i 50 år och kör[…]