- ons 08 jul 2009, 12:21
Hehe, mini_ice, du och jag hamnar alltid i "Volvo original vs 3:e-parts"-diskussionen!! Vi får nog enas om att vi är oense i frågan! :D Det är dock väldigt bra att saken belyses från olika håll, det är ju det som är ett forums finaste egenskap!
Mitt system ser ut som följer:
HU: 803
Steg: DLS Performance CA41 (4 x 70 Watt)
Framdörrar: DLS Referece R6A (2-vägssystem med lös diskant)
Bakdörrar: DLS Classic 426 (koaxialer)
Center: DLS Classic 426 (koaxial)
iPodadapter: iMiV
(Kommande är troligen en MDS Dynamic DAX-8, aktiv sub.)
Som ni ser är högtalarna valda att vara så lika som möjligt i karaktären. I centern och bakdörrarna sitter likadana koaxialer och i framdörrarna sitter exakt samma element fast de är delade. På så sätt kunde jag montera diskanterna i de små plasttrianglarna som täcker ytterspeglarnas infästning vilket gör att de spelar väldigt rätt mot lyssningsplatsen, mycket bättre än originalmonterade diskanterna som ju spelar rakt in mot instrumentpanelens mittkonsoll. (Dessutom har diskanterna samma färg på plasten som inredningen i min bil så monteringen blev väldigt diskret! :D )
Jag har också plockat ur diskanterna i D-stolparna. Dessa är helt fel i ljudbildssynpunkt! Möjligen kan de fungera för ljud som är riktigt bra surroundmixat...men det är väldigt lite musik som är det, vilket gör att de bara förstör. När man lyssnar på musik vill man normalt sett ha ljudbilden framför sig och lite från ovan (tänk att du står på golvet framför scenen på en konsert) och ett par diskanter bakom dig kommer bara störa den ljudbilden.
Jag tycker att mitt system är väldigt prisvärt!! Det är inte något audiofilsystem men det låter otroligt bra för bara lite mer pengar än att köpa begagnade Volvo premium prylar från skroten! Med en aktiv sub kommer de andra högtalarna också, via slutsteget, kunna ställas in för att spela mindre bas och därigenom lägga mer krut på midbas och mellanregister vilket kommer lyfta systemet ännu mer. Som det är nu har jag ställt in mer bas i bakdörrarna via slutsteget och de dolda menyerna i stereon vilket gör att jag kan balansera bastrycket med fadern. Med en sub kan jag ställa in alla högtalare att spela ut hela registret från subens högsta frekvens upp till de riktigt vassa diskanterna vilket jag tror kommer öka ljudtrycket rejält! :D
Slutligen vill jag säga, med förbihållet att jag aldrig lyssnat, att jag TROR att Volvos premiumhögtalare är ruskigt bra! De ser väldigt välbyggda ut av vad jag sett på bilder och enligt vissa är de utvecklade av Alpine, vilket förpliktigar. Dock måste jag säga att Volvos originalsteg inte är speciellt kul. Möjligen finns det bra kraft i PA300 men ett steg som helt saknar inställningsmöjligheter är för mig helt främmande. Det är som att ha en turbo med fast laddtryck!! 8)
Mvh
/Fred
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76