Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har tänkt att ge mig på att byta tankarmatur på min 745 -89, det fuktar ifrån den, startmotorn får ofta gå ca 5 -10 sek innan motorn tänder beroende på bränslemängd i tanken och bränslemätaren har åkt hiss i ett par år. Enligt min efterforskning kan felen hänga ihop med tankarmaturen..?

Vad ska man tänka på när man börjar meka med tanken för att undvika brand-/explosionsrisk? En bekant till mig tyckte absolut att jag skulle försöka tömma den helt och fylla med lite vatten medan en Volvo-meck jag pratade med tyckte att det var helt onödigt och sa att det har de aldrig tid med..?! Vet någon om det överhuvudtaget är möjligt att tömma den utan att ta bort tanken?

Tacksam för svar!

Stefan
745 GLT 16v -89
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är det bara under halv tank är det inga problem att byta armatur. Vatten i tanken??? Där ska det vara bensin och inget annat. Koppla bort batteriet om du vill vara helt säker.

Tankarmaturen sitter med en stor plastmutter, det finns verktyg för den(en stor haknyckel) men hammare och en slö huggmejsel går bra. Slangklämmorna på dom små slangarna brukar det inte vara mycket kvar av, men den stora på påfyllningen brukar jag ta med huggmejsel (vass den här gången) om det inte går att skruva på den.

Jorden är med i kontaktstycket på den nya, du får klippa av den och klämma på en ringsko, kolla hur det sitter på den gamla.

Anslutningarna för tryck och retur var vinklade på den gamla, men pekar rakt bakåt på den nya armaturen. Det gör att slangarna inte räcker till så dom måste bytas. 12 och 8 mm, en halvmeter av varje räcker gott. Kapa till lagom längd bara, så det inte trasslar in sig i bakaxeln. Du måste alltså under bilen för att byta slangar. Lite trångt, en lång slangklämmsmejsel är bra att ha.

Det finns två märken på armaturen som ska ligga i linje med gjutskarven på tanken. Smörj insidan på gummitätningen och gängorna på plastmuttern så går det lättare att få dit den.
Användarvisningsbild
av Stefan_745
Man tackar för det utförliga svaret, Sparkz! :)
Användarvisningsbild
av Stefan_745
Nu är det fixat!

Tömde ej tanken, var bara väldigt försiktig. (Gick bra, kanske hade jag en del tur!?)

Anslutningarna var väldigt sköra, vissa helt genomrostade, det började även komma rost på insidan av armaturen.

Tyvärr har det ej påverkat att startmotorn måste jobba ganska länge innan motorn tänder..iaf inte nämnvärt.

Bensinmätaren åker fortfarande fram och tillbaka men ger ett ungefärligt medelvärde om hur mycket bränsle som finns kvar dock.

Skönt att ha den bytt anyway..

möjligt att Bilprovningen inte gillar tankar som läcker.. :)

Tack ännu en gång, Sparkz!
av CeD
Min segstartade härk vart nöjd med en ny backventil, startar som en klocka numera.
Användarvisningsbild
av Blackbird
Har nu, även jag, utfört ett armaturbyte på min 745:a. Seriös som man understundom kan vara, så inhandlades armaruren hos den lokala volvoåterförsäljaren, man vill ju inte byta bort sin Volvo bit för bit, eller kunde det ha att göra med att piratdelsförsäjaren inte hade någon dylik attiralj hemma...mja, det kanske...fick i alla fall en låda samt ett par slangar lite klämmor och ett kontaktstycke, då givetvis i god Volvo-anda kontaktstycket ändrat utförande. (även armaturen hade genomgått en förändring, till det bättre, plast rostar ju inte) Nåväl arbetet utfördes under pust och stön, jämmer och elände samt utstötande av en del fula ord såsom; Attans och Kattsingen. Jag tror ni förstår. Sedan återstod bara den lilla, lilla detaljen med att dra in kontaktstycket i bilen samt byta det gamla, koppla ihop, och så skulle det vara klart. NÄ. Det nya kontaktstycket gick INTE :evil: igenom hålet i karossen där det gamla så enkelt kommit ut. Nu skulle man väl kunnat fräst upp hålet till lämplig storlek, men det fanns ju i irritatoinen en avbitartång på lämpligt avstånd...å så lite kabelskor så var även det problemet löst. Meen man tycker nog kanske att en originaldel borde passa ihop bättre med bilen den är tänkt till. Eller är jag gnällig nu??

När min V70 var ny så gjorde Volvo tv&a[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&[…]

Elpriset

Vid närmare eftertanke, vindkraftverk har ju […]

Läckage kylarvätska

Kanske någon frostplugg som lossnat? Billigt[…]