Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Kolla på kampanjbilen 2,4D Business Momentum. Säljes inkl automat, metallic och blåtand för strax under 290 Tkr. Jag har beställt en 2,5FT Business Summum, om det är en tjänstebil så rekommenderar jag den istället, grymt bra förmånsvärde!!
:P
Användarvisningsbild
av AndersP
Guligan skrev:Kolla på kampanjbilen 2,4D Business Momentum. Säljes inkl automat, metallic och blåtand för strax under 290 Tkr. Jag har beställt en 2,5FT Business Summum, om det är en tjänstebil så rekommenderar jag den istället, grymt bra förmånsvärde!!
:P
Ingår verkligen automat i detta erbjudande inte vad man kan se på VolvoTorget
av MattiasD
Jag kör 2.5FT som jag är nöjd med. Jag snitar på 1-1.2 med E85 beroende på körsätt och körstrecka. Nya 2010 är dessutom något snålare och förfogar över 31 hästkrafter ytterligare. En billigare och snålare motor är 2.0 F. Båda dessa kan dessutom anpassas för gasdrift. I väntan på att Volvo ska lansera en snålare E85 motor med turbo och förhoppningsvis även optimerad för E85 är det dessa som gäller om du vill skona miljö och hälsa. Det är också en poäng att välja en motor som drivs på alternativa drivmedel, och genom detta stödja alternativen, istället för att krampartat klamra sig fast vid Diesel som många tyvärr verka göra.
Användarvisningsbild
av StringerBell
MattiasD skrev:Det är också en poäng att välja en motor som drivs på alternativa drivmedel, och genom detta stödja alternativen, istället för att krampartat klamra sig fast vid Diesel som många tyvärr verka göra.
Det är inte vårt fel att det inte finns miljömässig olja att köra på :)

Dieselmotorer är effektiva och ur den aspekten ett bra val.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
MattiasD skrev:Det är också en poäng att välja en motor som drivs på alternativa drivmedel, och genom detta stödja alternativen, istället för att krampartat klamra sig fast vid Diesel som många tyvärr verka göra.

Kan bara hålla med, Bio-diesel och framförallt FT-diesel som man kan göra på skogsavfall är ju förnybart och bra mycket bättre än etanol från andra sidan jorden i det långa loppet, både för miljön, den svenska ekonomin och handelsbalansen.
Användarvisningsbild
av Guligan
AndersP skrev:
Ingår verkligen automat i detta erbjudande inte vad man kan se på VolvoTorget
Ja, det har i vart fall gjort det, men nu framgår det inte ens att blåtanden ingår. Jfr t.ex. med 2,5FT Business där den är specad så. (I det erbjudandet har det dock inte ingått automat ens tidigare)
Användarvisningsbild
av kave
Det viktigaste i en bil måste väl vara motorn?
Kör på D5:an, den nya lär ju vara ännu bättre.
Vad du ska ha för utrustning till den är ju väldigt personligt, men glöm inte cigg uttag i bagagem, mugghållare, tidur för tillsatsvärmaren, high performance med subwoofer, ev värme i baksätet, xenon.
av PDK
Jag hade en v70 D5 -05, med 163hk, var väldigt nöjd med denna fast en nackdel var 5-växlade lådan.
6-växlad har lägre varvtal på motorväg, det är önskvärt.

Men vad har man för nytta av bluetooth? Har man simpel nokia telefon och nyare modell av tomtoms navigator så har man väl ingen nytta av denna? Eller? Vilka fördelar har bluetooth?
Men nya D5 och 2.4D, är väl samma motor i grunden? 2.4D bygger väl inte på gamla motorn?
Hur mycket åker förbrukningen upp med automat? I praktiken?
Detta med biodiesel m.m, har hört att man får slem i tanken och bränsleledningar och common railen?

Nu har man läst om 2.0F också att den får problem i hettan??? Och den är enbart femväxlad, inget för mig.

Massa tips har man fått o det tackar jag för... :-)-)
av MattiasD
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:

Kan bara hålla med, Bio-diesel och framförallt FT-diesel som man kan göra på skogsavfall är ju förnybart och bra mycket bättre än etanol från andra sidan jorden i det långa loppet, både för miljön, den svenska ekonomin och handelsbalansen.
Mig veterligen finns det ingen Volvo som kan köra på alterativ diesel utan att nybilsgarantierna går förlorade. Så det är knappast ett alternativ. E85 finns här och nu, liksom biogas, om man väljer att gasanpassa sin V70.

Diesel produceras knappast i detta land heller. Men E85 gör det! Problemet är att den E85 vi gör inte räcker. Men genom att välja en E85 bil och bidra till att den marknaden stabiliseras, ja då ökar också vår egen produktion av E85. Företagen vågar helt enelt invenstera mer. Inget händer på en natt utan det tar tid.

Jag tycker man ska fundera en extra gång innan man väljer vilket bränsle man vill köra sin bil på. Även om man själv bara tänker köra bilen 3 år, gör valet av en Diesel att man bidrar till ännu en Dieseldiven bil som kommer att användas i kanske 15 år framåt. Partikelfilter i all ära, men de minsta och farligaste partiklarna kommer ändå ut i luften. Nu pratar man om att förbjuda dubbade vinterdäck i stora städer pga partiklar som dubben river upp. Steget att förbjuda Dieslbilar på samma körstreckor är inte långt och vore bra. Höga kväveoxidutsläpp som bidrar till försurning av vår natur. Dessutom bidrag av fosil koldioxid.

Man kan ha många synpunkter om E85 som drivmedel. Jag ser inget fel på drivmedlet i sig, utan snarare utbudet av motorer.Jag eftelyser en riktig Etanolmotor, optimerad för E85 (eller ännu hellre E100), och den tillverkare som blir först ut köper jag direkt! Man bör också ställa krav vart och hur Etanolen produceras. Och det sker idag, men man det är ett arbete som också tar tid. Allt är inte frid och fröjd, och mycket kokar ner till om man vill bidra till att komma ur ett oljeberoende eller inte. Vilken sida väljer du? Jag vet vilken sida jag väljer!

Det är bara vad jag tycker, och som jag resonerar, och ingen behöver hetsa upp sig :)
Senast redigerad av 2 MattiasD, redigerad totalt 0 gång.

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]