Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Åk ut på en stor parkering och kör i cirklar. Högervarv resp vänstervarv.
Beroende på belastningen så hör du skillnaden på vilken sida som är paj, och om det är paj.
Jag har precis bytt hjullager på min awd först fram sen bak då jag inte riktig hört rätt var det var ,men jag kan säga att mitt lager bak var riktigt slut fast det lät inte så mycket .. mest som ett vinande ljud i högre fart. Om det dunkar kan det lika gärna vara drivknuten om det låter fram(enligt mig)men det bör ju höras på en gång om du svänger fullt och kör i cirklar åt båda håll! Kör inte för långt e mitt tips . Som tidigare skribenter angivit så kan det ju hålla 1 mil eler 500.. jag har varit med om ett lager som nypit i farten .... INTE kul!
Fälgen ser ok ut såvitt jag kan se. Har inte märkt några ljud eller vibrationer el likn. Borde jag kolla den ordentligt pga att det lätt kan hänt nåt som är svårt att upptäcka?

(Visst borde jag upptäckt det tidigare- jag skyller på stress/jobb/familj/renoveringshets/hjärnsläpp)
Vad kan man dra för lärdom av detta. Ta tag i hjulet, ruska och ryck. Lyft upp och snurra så kan man utesluta en massa fel.
Tillbringa mer tid med bilen och mindre framför datorn.

Familjen är dock det viktigaste, och går före allt annat. :D
Har varit med om samma med min båttrailer. (30 km/h)
Normalt kollar man säkert inte hjulbultarna på däck som aldrig plockas bort (byter inte till vinterhjul på trailern)

Hade ett gnisslande och skrapande ljud som lät som ett hjullager som höll på att totalhaverera.

Plockade i våras isär hjullagren (behöll hjulet kvar på navet) och plockade ut kullagren (rullager). Gjorde rent, kollade men hittade inget.
Skulle sätta ihop igen och såg då att hjulmuttrarna rörde på sig.
Oops

Den som monterat hjulet hade inte dragit åt muttrarna. Satte ihop allt och drog hjulmuttrarna och oljudet var borta.

Pinsamt

mvh Roland
Det håller i evigheter, lager är riktigt tuffa rackare, inget bonnjärn i dem precis vilket man märker om man mekat med dem och jag har bytt ganska många på de skorvar jag haft. Det låter bara illa, hjulet börjar glappa etc så att andra komponenter låter illa för att tex bromsskivan eller trumman står lite snett. Jag skulle säga att det är noll risk för att något farligt skulle kunna hända om det byts de närmaste tusen milen.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]