Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag behöver köra t skåne imorn (fr Sthlm) och hittar ingen öppen verkstad här uppe. Där nere vet jag ett par gubbar som kan fixa det

Är det förresten sannolikt att det pajat pga att jag i våras satt på nytt däck hö fram som rullat ca 1000mil mindre än de andra?
Det låter en del. Nästan som minipunka, ffa mellan typ 30-75km/h. Började låta mer efter jag tryckte i lufttryck 2,8 men började nog för typ 3v sen. Hade 2,4 förut. Bilen har bara rullat 6700mil (-05a. Finns det nåt sätt att få det fixat i helgen...? (Dvs av nån som inte är mekanalfabet...)
Är du säker på att det är hjullagret? Om du har möjlighet, så lyft upp hjulet i fråga, snurra på det och håll andra handen på fjädern. Om lagret är kasst ska man kunna känna vibrationer. Om det går trögt att snurra är det ju ett tecken på kasst lager också, förstås.
Hjullagret påverkas knappast av ett däcksbyte.

Hjullagret kan paja när som helst utan förvarning. Har du otur så "tvärnyper" det och hjulet låser sig. Vad tror du händer då?
Det är bara att hoppas att ingen annan blir indragen i en eventuell trafikolycka.
Det finns nog inget bra svar på din fråga!, det KAN tokrasa efter några km och det KANSKE håller ett halvår!.
Hur långt är ett snöre liksom...
Men vet du att lagret är kasst så tycker iaf jag att du inte bör köra nån längre sträcka, helst inte alls!.
Jag vet inte om det är hjullagret. Jag gissar vilt efter att ha läst runt här. Oddsen verkar tala för att det är hjullagret dock...

Har bestämt mig för att försöka hitta nån verkstad med drop-in imorgon och köra ner efter det. Jag trodde både Mekonomen och Speedy hade drop-in men det verkar inte som det utifrån deras hemsidor. Nån som har nåt tips på var jag kan vända mig imorgon? Om det är hjullagret så borde det väl inte vara problem att kunna få fram reservdelar (typ Biltema brukar väl alltid ha sånt inne) ?
hejsan
Läste att någon skrev att vid kasst hjullager så låter det som "punka". Förra veckan så börja det låta som punktering på bakdäcket, jävligt irreterande och försäkt läsa mig till något på nätet om det och detta är det ända jag hittar som liknar mitt fel. Kan detta vara hjullagret?!

tacksam för hjälp!
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]