Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sifferkod
Hejsan!

Jag är ny här på forumet och tillhör dem som har problem med trögväxlad växellåda på min Volvo V70N 2.4 -01.
Har förstått att man ska fetta in någonting.
Så min fråga är: ska man fetta in ingåendeaxel (splinesen) eller ska man fetta in "deckeln" där urkopplingsgaffeln löper? Och vilket sorts fett ska man använda?

Har även hört något oljud när man släpper upp kopplingen, antar att det är urtrampningslagret. Kan man smörja in lagret med ny olja eller är det bara att byta lagret? Oljudet förekommer inte så ofta.

Tack på förhand och ett jättebra forum!

Mvh Jimmy
Användarvisningsbild
av Funk
Marbas skrev:PM:a mig din epost adress så kan jag skicka Tech-Net Note som beskriver vad som ska göras.
Kan du skicka den även till mig ?
PM:ar adress

Tack på förhand
/Thomas
av swenzzen
Har liknande problem med en S80 2.5T -04
Blir värre när den är varm och det känns mest när man ska växla från 3:an och 5:an.
Inte så svårt att få den i växel (dock trög där med) utan mer ur.

Kan det bero på samma?
av Marbas
Kan inte säga om det är samma eller ej, men problemen som jag hade på min bil fanns bara då bilen var kall. När jag kört en stund så försvann "trögheten". Dessutom så hade jag problemet vid växling till backen eller ettan, högre växlar gick bra även när det var kallt.
av Lastra68
Hej! Jag köpte en Volvo V70n 2004 igår hos Careta i Timrå. Märkte på vägen hem till Hudiksvall att det gick trögt av och till att växla från trean till fyran. Lika idag också,även om jag kört längre sträcka,när bilen var varm. Sedan var det nästan omöjligt att få i fyran emellanåt. Aldrig varit med om nåt liknande. Imorse var det även en till grej: när jag startade bilen och skulle backa ut från garaget så durrade/vibrerade det i kopplingspedalen,inte heller varit med om förr. Mailat till försäljaren om dessa saker och han skrev att det kunde vara att man behövde justera växel väljaren ibland och verkstan här i hudik som testade min bil idag sa att ev en vajer justering,men även dom verkade osäkra trots att dom skruvar ju volvo bilar dagligen. Just nu så väntar jag på besked från verkstan,om dom ska göra nåt! Jag har ingen aning. Den är fullservad enligt bok sedan 2004. 18000mil senast. Den har gått ca 18000mil nu. Kamrem bytt ca 15900 mil på denna volvo v70n. 2.4/170hk. Manuell låda. Känner ni igen er här så snälla ge mig råd! Tack på förhand. Med vänlig hälsning, Lastra68. ??:-/

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]