NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Amli skrev:
henka35 skrev: Ligger bara efter landsväg så de är ingen skillnad när man ligger i 100 km/h om det står 1.6D eller 2.0D på bakluckan förutom ca 2 dl mindre diesel per mil :-)-)
Den drar med andra ord 0,28l/milen då menar du...
Kör du på motorväg tro jag inte ens det är något skillnad i förbrukning. Skillnaden ligger nog förmodligen om du kör i hastigheter mellan 70-90.
Ja min nuvarnde V50 2.0D som jag kör i tjänsten ligger på 0,53 landsväg när man kör 100Km/h...
av kvist
Nej du förstod det helt rätt. Vill ha en -06/-07 och det finns inte så många d5 att välja bland då, och dom som finns är väligt dyra. Det blir antingen 2,0d eller t5 som det ser ut nu! Jag lutar nog mest mot 2,0d och sambon åt andra hållet tror jag. Får se vad det blir efter vi provkört!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Linqid skrev:
_lucifer_ skrev:Polisen kör D5.
I V70 ja. Och det är dem inte särskilt glada över.. ;-//
Why?

Kör dom ens något annat än V70/XC70.. av Volvobilarna förståss?
av Linqid
_lucifer_ skrev:
Linqid skrev:
_lucifer_ skrev:Polisen kör D5.
I V70 ja. Och det är dem inte särskilt glada över.. ;-//
Why?

Kör dom ens något annat än V70/XC70.. av Volvobilarna förståss?
En V70 fullastad till bredden med tung utrustning och 2-3 poliser på ~100kg (inkl. utrustningsbälte) tenderar att inte gå som en racerbil när det sitter en 185hk diesel under huven. Även 2.5T (200hk) upplevs som lite väl svag i nya V70 för de situationer bilarna används i. Med de nya motorerna blir det förhoppningsvis bättre.

Och etanol är dem inte heller särskilt förtjusta i. Förbrukningen landar ju lätt på +2 l/mil med deras körning och det blir mycket tankande på ett pass.. ;-//

Detta blev ju ganska OT.. :oops:
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
kvist var inte rädd för att provköra flera gånger. Som i mitt fall fick jag läna hem en d5a en hel helg o köra och då är det lättare att få mer perspektiv på vad man vill ha.
av LJN
-Köpte en ny V50 D5 MY2008 och jag var också valet och kvalet T5 eller D5. Idag hade jag valt T5:an på grund av följande:

-Märkbart tystare gång
-Inga vibrationer i ratten
-T5 blir snabbare varm på vintern trots att D5:an har tillsatsvärmare
-T5 har den där sista "spetsen" på motorväg jämfört med D5:an

/Lennart
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
T5 drar ju mer än en halv liter mer än D5...

En sak kan jag hålla med om, man får växla tidigt på D5, alltså man har inte lika mycket kraft som en bensinare.
av LJN
-Vid normal körning så skiljer det inte en halv liter, snarare runt 3 dl - Volvos turbo bensin 5:or är faktiskt ganska snåla
vid landsvägsfart. Och D5:an förbrukning sticker iväg när man ligger över 110 km. Sen finns det en skatteskillnad också,
men dieselskatten kommer att sjunka något framöver. Vad som stör mig mest på D5:an är ljudnivån och vibrationerna samt att
den saknar spets på toppen.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Okey, jag har kört både D5 och T5 rätt mycket men men.
Vibrationerna i ratten är inget jag stör mig på. De försvinner när man kör.
Men det blir kanske ännu bättre med D5 trim polestar sen till hösten.

alla har vi olika åsikter, det jag kan rekomendera är att prova mycket. Det är inte förbjudet att prova 10-20ggr innan man bestämmer sig. Det har jag gjort!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)