Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Krollspell skrev:Förvisso, men det förändrar ju inte styrning, chassibalans, ljud, växellåda osv osv osv.... Har testat Polestar-uppgraderingen och hade jag haft kvar min V70 hade jag köpt det men skillnaden mot dubbelturo sexan är gigantisk på alla sätt och vis. Så stor att det inte går att fatta om man inte testat!
V70 är en jättebra familjebil men den är trots allt hopplöst tråkig att köra oavsett motor.
Mvh
Arese

Så sant. Det går inte ens att jämföra V70 med en 335:a. Motorn är en juvel som inget i Volvo program kan jämföras med och när det gäller körglädje, ja det ska vi inte ens snacka om... ;-//
På just dessa punkter har dessvärre Volvo väääldigt långt kvar till BMW. Men jag tror å andra sidan att det inte är deras mål heller.[/quote] Just därför tror jag att komon V70 FT för familjeåkandet och 335 för expresstransporter i tjänsten och the occasional trackday kommer att passa bra :D Tror inte heller att Volvos ambition är åt sporthållet. Det gör dock deras motorsport satsning mer och mer obegriplig...[/quote]

Trevligt att du är nöjd. Själv har jag varit väldigt nära dom två sista gångerna att köpa mig en 550 men "fegat" ur på slutet av olika anledningar.

Men, en fundering bara, varför ens jämföra en 5 cyl lätttrycksturbo (med rötterna från 1991) med en ny 3 liters sexa med turbo på 400 nm för 400 000 kr? Du kunde ju kanske jämfört motor/pris med en V70 T6 AWD som dessutom "bara" kostar 10 000 mer än en 335 i stället, T6:an har samma vridmoment och nästan likvärdig prestanda (T6 AWD väger ca 150 kg mer och 21 hk mindre). Att skillnaden är "gigantisk" mot en 2.5FT kan man tycka kanske, men, det tycker man när man kör en T6:a med jämfört med en 2.5FT med.

Visst BMW 330/335 är bra bilar som jag själv provkört ett antal gånger. Men skillnaderna som du påstår är verkligen överdrivna i mot verkligheten, det är ju inte precis Mercedeskomfort och Ferrariprestanda vi pratar om här.

Det känns lite som att köpa en M5:a och sen hacka ner på en 335:a som en trist och tråkig modell? Sen håller jag inte med att alla Volvos modeller är så tråkiga och kassa. Teknikens Värld utsåg t ex. S80 V8 som en bättre bil än bl a BMW 540. http://www.teknikensvarld.se/files/TV0614_volvo_s80.pdf[/quote]

Hej

Nej, hela poängen är att det inte går att jämföra en 335i med vilken som helst V70. Jag besvarar bara ett förslag att köpa en motoruppdatering till FT istället för att köpa 335 genom att poängtera hur fundamentalt olika bilarna är. V70 är en komfortbil helt utan körglädje medan BMW:n är en kul bil med sämre komfort och framförallt bagage.

Mvh
Arese
andreas_lofgren skrev:Kanske det. Märklig komposition av modeller är det ju i alla fall för 550i Touring finns ju i Europa.
Ja håller med, lite märkligt är det, men man kanske inte tyckte att hemmafruarna behövde ännu kraftigare motorer på shoppingbilen, för i USA är dom flesta Tourings, Wagoons etc. familjens andrabil..!
Krollspell skrev:
andreas_lofgren skrev:Kanske det. Märklig komposition av modeller är det ju i alla fall för 550i Touring finns ju i Europa.
Ja håller med, lite märkligt är det, men man kanske inte tyckte att hemmafruarna behövde ännu kraftigare motorer på shoppingbilen, för i USA är dom flesta Tourings, Wagoons etc. familjens andrabil..!
Det säljs nästan inga BMW 5-touring alls i USA, , BMW har väl valt att hålla sig till sedanen och det beror på hur man vill marknadsföra sig.
Men just 535i dubbel turbo säljs som Touring, sedan så har man andra motor allternatiiv som inte finns i europa.
Men Volvo har ju ingen V8 i V70 heller i USA
Steff 99 skrev: Men Volvo har ju ingen V8 i V70 heller i USA
Helt sant, men det är ju ingen bil som existerar någon annanstans heller. 550i Touring är ju bara att skeppa över - de finns ju redan.
andreas_lofgren skrev:
Steff 99 skrev: Men Volvo har ju ingen V8 i V70 heller i USA
Helt sant, men det är ju ingen bil som existerar någon annanstans heller. 550i Touring är ju bara att skeppa över - de finns ju redan.
Som jag skrev tidigare så har man valt att inte säja touringen i USA , förutom med ett undantag 535ix

Det är samma som Volvo, de säljer bara V70 med 3,2 liters sexan med 235 hk "över där!"
S80 säljs med fler motoralternativ såsom 3,2l , T6 och V8.
Kanske har det att göra med att marknaden för "kombibilar" är i stort sett obefintlig (Usa som 2:a bilar) utanför Sveriges gränser? För åker man runt i Europa så ser man nästan aldrig "komibilar", husvagnar eller en Saab.
Det är faktiskt så att V50 är den modell som sålt minst i USA hittills i år, och näst minst V70. Precis tvärtom om jämför med Sverige.. Mest säljer S80, tätt följd av XC90.

För att återgå till topic så låter det bra med kombinationen 335/V70. När du blir äldre känns det som att du kan komma att köpa V70 igen :wink:
halmstaden skrev:Det är faktiskt så att V50 är den modell som sålt minst i USA hittills i år, och näst minst V70. Precis tvärtom om jämför med Sverige.. Mest säljer S80, tätt följd av XC90.

För att återgå till topic så låter det bra med kombinationen 335/V70. När du blir äldre känns det som att du kan komma att köpa V70 igen :wink:
Haha, ja kanske. Får erkänna att när jag är ute och cruisar med familjen väljer jag lätt frugans V70. Förmodligen blir det något mer komfortinriktat när man blir äldre. En 550 vore inte fel men den är ju lite dyr. I nya F10/11 kommer väl N55-motorn med twinsroll från GT:n sitta som en smäck med 306 hk. En sån kan det kanske bli...

Mvh
Arese
Amli skrev:Att inte V70 T6 med sina 285hk och 400nm inte lyckas 0-100km/h under 7 sek är för mig ett mysterium. Visst är det en tung bil men jämför med t ex BMW 530 Touring (som är en mycket mer rättvis jämförelse än någon 3-serie) gör det på 6.5 sek. Nästan 1 sek snabbare och det med 272hk och 320nm.
Hej,
jag tycker du ska börja att jämföra med en 530 som har både aut och xdrive...
V70 T6 hämmas av sin vikt och automatlådan som inte är ett under av effektivitet eller snabbhet.
viktore skrev: jag tycker du ska börja att jämföra med en 530 som har både aut och xdrive...
V70 T6 hämmas av sin vikt och automatlådan som inte är ett under av effektivitet eller snabbhet.
Om du läser tråden ser du att det är gjort.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]