Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Är lite inne på nyköp av v70:an, vilken motor rekommenderar ni resp utrusningspaket?
Är 18tummare något att ha, stötigt? :-)-)
av erc
PDK skrev:Är lite inne på nyköp av v70:an, vilken motor rekommenderar ni resp utrusningspaket?
V70 är en bra och prisvärd bil i sitt segment - det är nog de flesta överens om. Vilken motor du ska ha, och vilken utrustningsnivå du välja - ja, det är det bara du själv som kan bestämma. Du kommer få höra att 2.0F räcker så bra, så bra och att 2.0F är idiotslö. Du kommer få höra att du måste ha en D5, eller em det var chiptrimmad 2,4D. Och allt där emellan.

Provkör och vikta dina behov så kommer du säkert bli hur nöjd som helst.

Ska du köpa bilen privat gissar jag att det _ekonomiskt_ måste vara klokast att köpa en av Bilias kampanjprissatta V70 2.0F Momentum för 230000. Men den gör bara 200km/h och behöver mer än 11 sekunder på sig att nå 100km/h.
av PDK
Har tänkt att lägga mekandet på hyllan ett tag nu så det blir sprillans! =)

Har provat nya D5:an dock automat, en raket till familjebil kan man säga! Undrar om det är lika med manuell med den motorn?
Sen finns ju 2.5FT, törstig?
2.0F, tja, det räcker väl, men räcker det om man har fem pers i bilen, full packning o takbox?
Hur mycket klättrar förbrukningen upp om man väljer till AWD?
Skinn är ett måste då det är barn i bilen o ev. söl, hur lätt som helst o torka upp! :-)-)
Samma med Xenon, har man haft det en gång så har man vant sig vid det...
Användarvisningsbild
av henka35
Du bör ha minst momentum sedan fungerar 18" bra på V70II.
Sedan tycker jag att du bör ha minst high performance stereon.
Ang. motor så är du sugen på diesel så är alla motorer bra, själv har jag 2.0D och den är mycket potent. 2.0F är väl det mest prisvärda alternativet med dagens rabatter men köp gärna en 2.5FT om du inte vill ha diesel.

//Henrik
av PDK
High Performance stereon? Allright... Läste om det precis, verkar vara bättre än standard ja.

Det med motorn blir nog inte så svårt, kraft o förbrukning är prio så det lutar åt d5.
Momentum? Jo tack, men då jag gärna tar skinnsäten så är det lika bra att slå till på summum.

Undrar om integrerade barnsäten är något att ha? Eller bättre att köpa lösa i framtiden?
av erc
Jag har i dagarna haft min 2.0F i 10 månader och hunnit köra 3600 mil. Med detta i erfarenhetsbagaget hade jag skaffat precis samma bil igen då den passar mig som handsken. Jag beställde den utifrån mitt önskemål vilket resulterade i Momentum, solid vit med soft beige inredning (kräver vård - men är i mitt tycke toksnygg), sjuttontums "Canicula", inga rails (men takräcke), high performance-ljudanläggningen, velourmattor och en helsikes massa tillbehör till lastutrymmet (lastgaller, smutsskydd, solskydd, etc etc).

Möjligen hade jag kikat närmare på 1,6D DRIVe om jag skulle beställa bil idag - men den måste provköras först. 109hk är trots allt bara 109hk.

Min körstil, långa landsvägs- och motorvägsmil, gör att jag aldrig värderat motorstyrka speciellt högt. Har inte heller vare sig släp- eller husvagn och lastar på sin höjd mig själv, sambon och labradoren. Hade jag haft behov av att dra 1500kg husvagn halva sommaren hade jag icke valt 2.0F-motorn. Vridmomentet på 190Nm är nog för tunnt för ett sådant jobb.

Bild
av bult
Ja då jag kör runt 6k-8k mil på ett år kan jag ju bara rekomendera D5 med summum (2,4 är grymt fin den med)+ att du väljer till lite gott gott, och enligt mig kan du bara glömma allt vad etanol heter då det bara är ett grymt skämt, inget annat, etanol= slött, drar för mycket bulsa, täta dyra servicar + att hänger du ett släp på bilen med lite vikt, jaha du lycka till =)
av XCThord
V70 är en riktigt fin bil med rätt utrustning! :D

Om jag skulle beställa en idag hade jag antagligen valt 2,4D eller D5. Möjligen också 1,6 DRIVe som av de flesta testare hittills fått bra omdömen.

Jag själv är väldigt "förtjust" i utrustning, så jag skulle valt Summum + RTI och lite till. Men Momentum bör du minst välja eftersom bilen blir snyggare då (hellackerad), och mest prisvärda stereokombin är High Perf + subwoofer.

Utseendemässigt gör 18" att bilen blir sjukt snygg, så jag skulle valt även dessa.
av PDK
erc, grymt snygg var det utan rails! lite som en kil på vägen... O vit, det är inne det med.
Har för mig att s80:n hade vit pärlemo eller liknande, finns den kvar? till v70?

Ja, hellackering är ett måste! RTI=navigation? Har tomtom som jag är väldigt nöjd med, den var med förrförra AMS, testvinnare. =)

Hade Saab 9-5 2.0t biopower som c-bil 2006, men den var grymt törstig måste jag säga! Jag vet, det är som att kasta sten i glashus när man nämner det märket här inne! =)

D5 är många som talar gott om, så den ligger närmast hjärtat nu.

Subwoofer? Ger det extra menar du? Hur populärt är det hos frugan och barn? :-)-)
av Arese
PDK skrev:Är lite inne på nyköp av v70:an, vilken motor rekommenderar ni resp utrusningspaket?
Hej

Du ska minst ha Momentumpaketet som flera redan nämnt sedan är det nog tycke och smak som avgör. Stora fälgar på en V70 signalerar lite "vilja men inte kunna" enligt mig. V70 är en komfortbil så jag skulle satsat på mysgrejor som bättre stereo

När det gäller motorer så är det åter igen tycke och smak. 2,0F räcker och är betydligt piggare än de små dieslarna om du orkar använda växelspaken. 2,5FT är den snabbaste av alla "överkomliga" V70:s och tryggar även den miljösamvetet. Dessutom inte alls så törstig som många befarat, har åkt 6000 mil med drygt 1,2 l etanol i snitt. Har du en lite mer laidbackkörstil och tillryggalägger många mil så kan dieslarna vara intressanta.

Mitt tips är att kolla kampanjversionerna av 2,5FT och 2,4D, det verkar vara bra affärer.

Lycka till!

Mvh
Arese

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]