Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Hej.

Har Gislaved nordfrost på bilen nu under vintern (Dubb) och är lite fundersam över däcktrycket, det har ju alltid däckfirman gjort på hösten :oops:

Nu när jag kört så tyckte jag den drack omotiverat mycket bensin och kollade därför däcktrycket för en stund sedan, det låg då på 2.0 och volvos rekommendationer är 2.1 och 2.6 vid maxlast.

Men va tusan? min 343a med 13"-däck har 2.1 som rekommenderat och jag kör den på 2.3.

Pumpade upp däcken till 2.6 nu, dvs maxlast för jag tycker allt annat låter för lite för en så stor o tung bil på de däcken. Ljudnivån ökade lite då dubbljudet blev ett helt annat men det är inget jag störs av med min volym på stereon :wink:

Så vad skulle ni köra med för däcktryck med dylika däck och bil?

/Anders
av Teemu
skulle nog lägga mig runt 2,2-2,3...
Trycket i dina 13" kan mycket väl ligga därikring iaf - man får ju skilja på tryck och luftmängd. Du får i mer luft i ett större hjul, men trycket brukar inte skilja så mycket.
Går du upp för mycket i tryck så minskar ju kontakt ytan emot vägbanan...
av matzen10
Brainded skrev:Hej.

Har Gislaved nordfrost på bilen nu under vintern (Dubb) och är lite fundersam över däcktrycket, det har ju alltid däckfirman gjort på hösten :oops:

Nu när jag kört så tyckte jag den drack omotiverat mycket bensin och kollade därför däcktrycket för en stund sedan, det låg då på 2.0 och volvos rekommendationer är 2.1 och 2.6 vid maxlast.

Men va tusan? min 343a med 13"-däck har 2.1 som rekommenderat och jag kör den på 2.3.

Pumpade upp däcken till 2.6 nu, dvs maxlast för jag tycker allt annat låter för lite för en så stor o tung bil på de däcken. Ljudnivån ökade lite då dubbljudet blev ett helt annat men det är inget jag störs av med min volym på stereon :wink:

/Anders
Jag håller med dig; tryck i luft i det högre intervallet för säkerhets skull.
343:an kanske hade högre profil och därmed fick rum med mer luft? 70/75/80 kanske?

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Teemu skrev:skulle nog lägga mig runt 2,2-2,3...
Trycket i dina 13" kan mycket väl ligga därikring iaf - man får ju skilja på tryck och luftmängd. Du får i mer luft i ett större hjul, men trycket brukar inte skilja så mycket.
Går du upp för mycket i tryck så minskar ju kontakt ytan emot vägbanan...
jo det är jag fullt medveten om men det borde dels inte vara något större problem med tanke på bredden på däcken och att det inte är friktionsdäck, självklart till en viss gräns.
Användarvisningsbild
av Brainy
matzen10 skrev:
Brainded skrev:Hej.

/Anders
Jag håller med dig; tryck i luft i det högre intervallet för säkerhets skull.
343:an kanske hade högre profil och därmed fick rum med mer luft? 70/75/80 kanske?

M V H
---< Matz
jo jag tror det är 75 eller 80 på den.
Jag är ute på långresa det här veckoslutet (har avverkat 20mil av 140) så jag tar och laborerar lite efter vägen med vad jag upplever som bäst.

Tror jag ska stanna till på en däckfirma med.

/Anders
av Frigge
Jag har som du, ca 2,5 -2,7 bar i mina 185/65/15 Gislaved

/Fredrik
Användarvisningsbild
av VS60
Frigge skrev:Jag har som du, ca 2,5 -2,7 bar i mina 185/65/15 Gislaved

/Fredrik
2,5 – 2,7 bar ? Vilka av dessa värden har du fram och back. Som jag fattade har 2,5 fram och 2,7 back. Men ofta på framhjuldrivna bilar har man högre värde på fram hjul.

Volov S 60 – 02 170 HK / AUT
Användarvisningsbild
av greeeken
Däckfirmor rekomenderar 2,5 på alla 4 hjul, ialla fall på s60
av Frigge
Jag har samma fram o bak, har alltid haft det så.
Ser ingen anledning till att ha olika fram o bak.

/Fredrik
av jbl
Även jag kör med lika tryck fram och bak. Jag ligger på 2.7-2.8 bar på dimention 215-65-16.

Det är inget att förlora med att ligga lite högre i däcktryck. Man spar en del bensin på detta.

Dagens däck går inte att jämföra med dom äldre ballong profilerna som slets på mitten vid för högt däcktryck.

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]