Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MickeBj
Ja jag vet inte hur lätt det brukar vara men det var inga problem att pressa in dom med en polygrip. Om jag bromsar hårt så tar det en liten stund innan ljudet kommer tillbaka så kolvarna kanske går tillbaka fast för långsamt? Har också märkt att det blir lite varmare på den sidan. Hur ska jag göra för att smörja kolvarna då?
Användarvisningsbild
av emwtur
jag skulle koncentrera mig på att få glidpinnarna att löpa lätt.
- visst att ta isär oken och RENGÖRA kolvarna och cylindrarna kan vara bra.
men att smörja kolvarna - nej - där säger jag stopp - om man inte använder bromsfett.
Vem vet hur den oljan du använder reagerar med bromsolja - viktigaste egenskapen hos bromsvätska är att INTE koka.
hur påverkas det av 5-56 ? eller annan "smörja" !
/emwtur
Användarvisningsbild
av DaveC70
MickeBj skrev:Ja jag vet inte hur lätt det brukar vara men det var inga problem att pressa in dom med en polygrip. Om jag bromsar hårt så tar det en liten stund innan ljudet kommer tillbaka så kolvarna kanske går tillbaka fast för långsamt? Har också märkt att det blir lite varmare på den sidan. Hur ska jag göra för att smörja kolvarna då?
Precis så hade jag också, trots att jag smörjde kolvarna lät det för jävligt. Tittade man på en klossen såg man att den var snesliten, alltså satte den sig "på trekvart" efter några inbromsningar trots att kolvarna var smörjda. Efter att ha satt dit nya klossar försvann oljudet. :)
Användarvisningsbild
av DaveC70
emwtur skrev:jag skulle koncentrera mig på att få glidpinnarna att löpa lätt.
- visst att ta isär oken och RENGÖRA kolvarna och cylindrarna kan vara bra.
men att smörja kolvarna - nej - där säger jag stopp - om man inte använder bromsfett.
Vem vet hur den oljan du använder reagerar med bromsolja - viktigaste egenskapen hos bromsvätska är att INTE koka.
hur påverkas det av 5-56 ? eller annan "smörja" !
/emwtur
Jaja, jag bara säger hur jag gjorde men i mitt fall spelade glidpinnarna ingen roll. Att smörja kolvarna är inget jag nånsin hört skulle vara "farligt", och hur 5-56:an reagerar med bromsvätska vet jag inte, men jag har kört 4000 mil på ett år sen bytet och bes sa inget om varken dålig bromsverkan eller anliggande broms så för mig har detinte varit några problem. :)
MVH

Motortypen är ju äldre än så.[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]