NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#300584
henka35 skrev:Köp en 1.6DRIVe så är skatten bara 2031 kr/år :roll:
Om du sedan tar en med start/stoppteknik så blir skatten bara 549 kr/år :twisted:
För att sedan sitta och vara bitter över att man var så dumsnål att man inte gick på en 2.0D som är såååååå mycket trevligare att köra ;-//
Användarvisningsbild
av henka35
#300636
Amli skrev:
henka35 skrev:Köp en 1.6DRIVe så är skatten bara 2031 kr/år :roll:
Om du sedan tar en med start/stoppteknik så blir skatten bara 549 kr/år :twisted:
För att sedan sitta och vara bitter över att man var så dumsnål att man inte gick på en 2.0D som är såååååå mycket trevligare att köra ;-//
Självklart är 2.0D piggare men det beror på vad man ska ha bilen till.
Själv valde jag en 1.6D DRIVe S/S framför min nuvarande V50 2.0D när jag beställd ny tjänstebil.
Ligger bara efter landsväg så de är ingen skillnad när man ligger i 100 km/h om det står 1.6D eller 2.0D på bakluckan förutom ca 2 dl mindre diesel per mil :-)-)

//Henrik
av Psygnosis
#300637
Köp en 1.6 DRIVe med r design
Det har jag betällt kommer att vara bra andrahandsvärde på en sådan alla vill ha bilar som dricker lite idag.

Skatt:1914:- :D :D :D :D :D :D :D

Kommer nog att bli skattebefriad i 5 år oxå :)
av Amli
#300681
henka35 skrev: Ligger bara efter landsväg så de är ingen skillnad när man ligger i 100 km/h om det står 1.6D eller 2.0D på bakluckan förutom ca 2 dl mindre diesel per mil :-)-)
Den drar med andra ord 0,28l/milen då menar du...
Kör du på motorväg tro jag inte ens det är något skillnad i förbrukning. Skillnaden ligger nog förmodligen om du kör i hastigheter mellan 70-90. Men visst du kommer alltid ha en lägre skatt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#300692
V50 DRIVe är galet snål.

Första tanken kommer sluta på ca 0,52l/mil. Absolut mest stadskörning! Det är kul när tankmätaren är 1 mm från det röda fältet och det ändå står "270km till tom tank"! :D
av dali
#300735
Eftersom TS skrev "men den får ju inte vara slö" och verkar mest intresserad av en T5 så tror jag 1.6D kan läggas åt sidan. Den är snål, men den är också väldigt trött jämfört med en T5.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#300746
2,4 och 2,4i hade jag inte övervägt alls, eftersom dom är minst lika törstiga som T5. Även om 2,0D känns hyffsat pigg så hade jag hellre kollat på D5 som går riktigt bra! Speciellt med manuell låda!

Vill du ha låg förbrukning och bra prestanda så är det D5 med 6-växlad manuell låda! Gå till en Volvoåf och provkör. Är ju inte säkert att dom har alla mtorer i V50, men om man provar dom i C30 eller S40 så känns det ju i princip likadant ändå.
av Linqid
#300754
_lucifer_ skrev:Polisen kör D5.
I V70 ja. Och det är dem inte särskilt glada över.. ;-//
av dali
#300761
Som jag förstått det så är trådstartaren intresserad av en V50 från -06/-07, det finns inga manuella D5:or förrän -08. En automatväxlad D5 drar mer, vilket också ger högre skatt. Man kan alltid diskutera hur mycket skatt och förbrukning betyder på helheten, men det blir i alla fall inte billigare med högre siffror. Om jag plankar mitt gamla inlägg:

V50 2.0D manuell (finns ej som automat före -09)
---------------------------------------------------------------
Skatt: 3564
Förbrukning (blandat): 0.63
Dieselpris (JET, idag): 11,59
Skatt + bränsle, 2000 mil, 2.0D: 3564 + 0.63 * 2000 * 11,59 = 18167 kr

V50 D5 automat (finns ej som manuell före -08)
---------------------------------------------------------------
Skatt: 5346
Förbrukning (blandat enligt Volvo, sannolikt högre i verkligheten): 0.7
Dieselpris (JET, idag): 11,59
Skatt + bränsle, 2000 mil, D5: 5346 + 0.7 * 2000 * 11,59 = 21572 kr


V50 T5 manuell (automat har högre skatt)
----------------------------------------------------
Skatt: 1980
Förbrukning (blandat): 0.85
Bensinpris (JET, idag): 12,44
Skatt + bränsle, 2000 mil, T5: 1980 + 0.85 * 2000 * 12,44 = 23128 kr

Av TS tidigare inlägg att döma så är T5 mest lockande, med ovanstående (marginella) kostnadsskillnad mellan D5 och T5 så är valet enkelt.

Värdeminskning, service, försäkring, däckskostnad, reparationer etc ej med i kalkylerna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]