Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av ziczac
Hej köpte precis en v70-01.
när jag skulle stoppa i en cd skiva i stereon så gick den bara in till hälften såg ut som om de har stoppat i något olämpligt i den. polckade ur och bytte till en anna CU603 stereo från skroten och nu fungerar cd spelaren som den ska. men rattkontrollerna slutade och fungera även till telefonen, backsensorerna fick fnatt piper hela tiden så fort du lägger i backen, srs service omedelbart medelande visar sig i dispalyen. hur f-n kan en stereo ha så stor betydelse? kanske hjälper om jag sätter tillbaka den gammla igen? tacksam för snabba svar
mvh ziczac
av Fred
Tog du av plus-polen från batteriet när du plockade ur och i stereorna?
av Fred
Då har bilen säkerligen satt ett gäng felkoder vilket kan förklara SRS-varningen och eventuellt backvarnarstrulet (fast det sista är inte helt troligt).

Att rattknapparna inte fungerar med den "nya" stereon kan bero på att den är tillverkad i fel strukturvecka. Det här är en djungel som inte ens Volvo kan reda ut så mitt råd till dig är att skruva isär din gamla stereo och kolla om du kan få ut det som sitter i vägen. I min förra HU-603 hade något barn tyckt att CD-sloten såg ut som ett myntinkast så CD-växlaren fungerade inte. Jag skruvade isär stereon (det är inte speciellt svårt) och plockade ut 1 kr som låg och skramlade. Sen fungerade växlaren perfekt! :D

När det gäller felkoderna så kanske du känner någon med en PDC-felkodsläsare så kan ni testa att nolla alla felkoder, kanske räcker med det. Annars är nog enda alternativet att åka in till verkstan och koppla upp bilen mot VIDA för att se vad som hänt... :roll:

En PDC-läsare kostar under 1500 spänn så en sån tjänar man in på två avläsningar på Volvo, så det kan vara värt att skaffa en sån! :D

Mvh
/Fred
av Fred
Nu när du nämner det så tror jag inte att det var växlare i 603:an endast CD-spelare...fast jag minns inte till 100%... :roll:
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Drar de olika radio apparaterna innan jag går till själva problemet.

HU 403 Har endast kasettspelare och radio ingen cd. Har inbyggt slutsteg för att driva flera högtalare.
Bild

HU 603 Har kasett och cdspleare för 1cd skiva. Har inbyggd förstärkare för att driva flera högtalare.
Bild

HU 803 Saknar kasett men har en cdväxlare för 4cd skivor samt 3 olika "ljudprogram" vanliga, 3ch och dolby pro logic, denna stereo driver endast bilens centerhögtalare 1x25w så till denna stereo måste man ansluta ett slutsteg t.ex PA-200, PA-300.
Bild

PA-200 och PA-300.
200 har en utefekt på 4*50w och 300 4*75w dessa är volvo orginal och sitter placerade under passagerar stolen.
Bild

NU till problemet! Om man byter stereo och inte "strukturveckan stämmer" så måste man prova att ladda mjukvara för att få rattknappar och i vissafall även belysningen att dungera och dimma tillsammans med resten av instrumenten. Hur det är med telefonen är jag inte säker på trodde att den mjukvaran bara hade med telefonen att göra men den är ju ihopkopplad med stereon för mute osv.. Så jag skulle säga åk till volvo och ladda mjukvara!
av Fred
Mini_ice is tha man!! Bra utredning där!! :D

Grejen med att ladda mjukvara när det gäller detta är att det är en chansning, om jag förstått saken rätt. Det är inte säkert att det fungerar och ingen kommer kunna svara på om det kommer ge resultat utan att testa=kostnad för kunden vilket som.

Mitt råd kvarstår: testa att skruva isär din stereo som bevisligen fungerar i bilen! Kanske är det väldigt enkelt att få ut det främmande objektet i CD-sloten och då har du sparat en hel hög med pengar! :D Funkar det inte så har du i alla fall försökt och kan försöka få till stereon du skaffat från skroten.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Jo det är klart det går att skruva isär stereon, men alla kanske inte gör det i en handvändning men är en bra billig lösning!! , finns etiketter på stereon, kolla på dem alt ta en bild och klistra in så ska vi nog kunna lista ut struktur vecka...
av Fred
Självklart kan jag förstå att vissa kan ha ett motstånd att skruva isär grejer om man inte är så van. Min poäng är bara att om man ändå är beredd på att köpa en ersättare så har man ju inget att förlora på att skruva isär den gamla innan man kastar den i elektronik-återvinningen! :D

Just på det sättet har jag lärt mig skruva isär och laga grejer. Alla mina föräldrars prylar som pajade när jag var liten tog jag ut i garaget och skruvade isär. Ibland lyckades jag laga dem och de som inte gick att få ihop lärde jag mig i alla fall hur de var konstruerade! :D

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]