Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nej metallbitarna som håller beläggen på plats bytte jag inte, trodde det medföljde i monteringssatsen vilket det inte gjorde, så jag provade med de gamla. Men skall kolla om jag kan fixa nya där med, misstänker att det går lättare om skårorna i metallbitarna inte är rostiga :)

Edit. Eller ja, du menar de som metallbitarna som sitter med två skruvar var och fixerar beläggen? Ja de är däremot bytta. Men jag tänkte på de som har en skåra som stoppar beläggen att komma emot varandra, på höger respektive vänster sida.
Någon som har en bild på den ledade metalllösningen som trycker isär beläggen? Han som monterade de gamla verkar inte veta hur de skulle monteras så är inte säker på att ens den sitter rätt på axeln. Känns inte som att det fungerar som det är tänkt när man drar i handbromsen, dvs beläggen trycks utåt.
expandern ser du några inlägg upp , i andra ändan sitter en 4mm plåt formad som ett väldigt lånnnnngggt "H"
skall sitta inspänd mellan en liten skåra i varje belägg - endast fjädrarna håller ihop beläggen mot varandra med expandern och "H"et emellan - sedan sitter det två plåtar som ser till att beläggen inte hoppar utåt!
har ingen bild ...
/emwtur

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]