Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
Bild

Nu har det gått ett tag sedan Volvo lanserade begreppet och konceptet DRIVe, (uttalas "drajv-i") och rätt så många bilar har kommit ut till kund. Än så länge har alla DRIVe-bilar varit C30/S40/V50, där nu andra generationens DRIVe släpps, men snart kommer de första DRIVe-bilarna till de större plattformarna.
Intresset för DRIVe här på forumet tycker jag är rätt så stort, och nu när konceptet släpps på en bredare front tycker jag det vore trevligt att samla alla erfarenheter, förväntningar och åsikter i en och samma tråd. Som det är nu är alla dessa åsikter utspridda i många olika trådar vilket inte är så speciellt bra för den som vill veta vad medlemmar på forumet tycker och tänker om detta. Jag tänker inte skriva en roman här, så nu ger jag ifrån mig ordet!
Det är till nytta för oss alla om vi diskuterar sakligt och i en god anda!! Och, just det, inte citerar i onödan! :lol: :-)-) :D

Bild

Jag själv har en del åsikter om konceptet, men delar med mig först när (om) lite respons har kommit!

Ciao!
Användarvisningsbild
av poseidon
Det är väl bra att man försöker minska förbrukningen. Men förhoppningsvis blir det bättre när bilarna redan i utvecklingsstadiet förbereds för låg förbrukning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
DRIVe är kanonbra initaitiv.

Synd bara att jag aldrig kan köra en sådan pga att de får helkass dragvikt :-(O) .

Vore super om man kunde bygga en snål bil i framtiden som ändå klarar att dra ett släp och ha lite 4wd så man inte kör fast hela tiden.
Användarvisningsbild
av halmstaden
De små 1,6L dieslarna lär ju aldrig få dra så mycket som du behöver, men du syftar kanske på 2.4D. Men man kan ju inte få allt, än så länge.. :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har inte provkört någon DRIVe men vad jag läst i motortidningar så ska de tydligen inte vara så svåra att hålla nere i angiven förbrukning.
Kunde ju vara intressant att höra nåt från en som äger en DRIVe. :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Bra!

Jag spanade ett helt år efter ett miljöalternativ, men jag vill ha automat och då blir urvalet litet. Eftersom jag inte hade tid att vänta på ett större utbud blev det något helt annat, en drygt ett år gammal V50 D5.

Eftersom jag bor på västkusten så hade jag gärna köpt en biogas. En Passat Ecofuel TSI med automat hade passat mig perfekt men 300000 är mycket för en privatperson att lägga upp, med tanke på värdeminskning och relativt ny teknik. Det fina med den senaste generationen biogasmotor från VW är att de är betydligt snålare än t.ex. de gamla bi-fuel från Volvo. Jag tycker man kan vara besviken på alla företag som inte "stödköper" biogasbilar i större utsträckning. Får hoppas att Volvo har något på gång.
av Killerkrantz
Jag kör sedan 1april V50 drive som tjänstebil.... Har fullsize takbox alltid ca 60kg i kofferten... blandad körning. har hittills kört den på 0,48L/milen. Jäkligt nöjd... Efter 2000mil körda. Enda negativa jag hittar är just dragvikten...
av flink
Har bara provkört en V50 DRIVe än så länge men min första reaktion var: "Fy satan!"
Jag hade väntat mig en slö rackare som knappt drog nå bränsle... det jag fick var en hyfsat pigg halvliten kombi som knappt drog nå bränsle.

Med tanke på att jag är V50 ägare sedan tidigare och hyfsat nöjd sådan så kan man inte annat än få lite köpsug i biltarmen.
Det är ingen sportbil, men den gör sitt jobb. Jag nollställde färddatorn när jag hämtade bilen och efter en dags hårdkörning i stan och en del krypkörning så hamnade medelförbrukningen på 0,48l/mil, och det måste man nog få kalla godkänt.

Om man inte skall dra stora grejer så blir min nästa bil troligtvis en V50 DRIVe Summum eller Momentum med R-Sport.
Användarvisningsbild
av isak
hej
tror säkert det går att få ner förbr- på v70 med chippning o man låda till dom där siffrorna med den riktiga motorn. hörde i veckan att det sitter an PRV 4a iden. (fick tyvärr inte se den)
det optimala skull vara DSG lådan när de har utveclat den för stora motorn?
min slutsats är det ligger ju i tiden med en grön krummelur ger högt imponatorvärde för en del.
isak
av agb007
Jag tror helt klart på konceptet. Alla premium tillverkare har ju något liknande.
Blue Motion, Efficient dynamics och allt vad det heter.
Volvo har ju gått från sämst i klassen på detta ämnet till bra nära bäst. Vem hade trott att en stor Volvo skulle hamna under 0,5. Bra jobbat anser jag

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]