Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av DDD
Det vore lämpligt att dämpa allt som går att kolla upp om personer som är folkbokförda i Sverige.
I alla fall i "offentliga" register.

MVH
Användarvisningsbild
av eccy243
Men jag tycker faktiskt att talsvarsfunktionen hos dom funkar lika bra. Visst är det smidigt med sms, men de funkar att ringa också.

Ring bara 0771-14 15 16. Ganska lätt att komma ihåg. Tryck ett (1).
Sen får du säga reggnummret. Då får du veta (uppläst):

Märke.
Färg.
Årsmodell.
Första ibruktagandedatum.
Antal tidigare ägare.
Nuvarande ägare. Namn och ort.
Förvärvsdatum.
Årsskatt.
Fordonsstatus. (I trafik, avställd mm)
Om bilen är besiktad.
Om skatten är betald.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag provade nyss att skicka ett sms till 71456. Fick inte ens ett svar att tjänsten är nedlagd. Hade jag inte läst nyheten här på jagrullar så hade man defintivt undrat...
Användarvisningsbild
av halmstaden
Guligan: gjorde detsamma i eftermiddags för att kolla upp en misstänkt civilbil (med bilbarnstol i baksätet) i sthlm, och fick inte heller något svar. Efter eccy243s tips ringde jag numret, rätt smidigt fast inget man vill göra med folk omkring ju..

PS. det var ingen civilbil.
VolvoB20 skrev:
halmstaden skrev: Vi har ju faktiskt världens (näst) högsta skattetryck i denna värld, inte för att det sänks iom. detta men rent principiellt.
Det är ju det som irriterar mig lite, trots att vi har världens högsta skattetryck (vi har väl klättrat om danmark igen) så ska man ändå betala avgifter i alla fall för allting.

Det borde vara antingen eller.....

Lägg skiten på deras hemsida så kostar det dem korvören istället för att mixtra med SMS som är dyra.
Ja, visst är det så... osäker på om vi sprungit om Danmark igen faktiskt. :-(O) (S) Ju högre skatt, desto mer försvinner :wink:
Jo, de skulle kunna lägga det på hemsidan, rent teoretiskt i varje fall, men SMS är ju mycket smidigare iom att man inte behöver internetkontakt, visst, man kan gå in på mobilen och kolla, sant.. ;-//
Användarvisningsbild
av VolvoB20
eccy243 skrev:
VolvoB20 skrev:Lägg skiten på deras hemsida så kostar det dem korvören istället för att mixtra med SMS som är dyra.
Grejen är ju att dom kan inte göra så. Enligt personuppgiftslagen (PUL) så får inte personuppgifter publiceras på internet. Fråga mig inte hur det går till hos eniro mfl... :roll:
De är ju enormt mycket farligare att visa ägaruppgifterna på en webbsida istället för att läsa upp exakt samma uppgifter via telefonen.

Eller .... ?:-/
Användarvisningsbild
av lilleman
man fick ju även reda på om ägaren hade kreditköp på bilen detta var bra att veta om man ska köpa en bil
o inte vill betala den 2-gånger

mvh/roger
Användarvisningsbild
av Guligan
Tomas88 skrev:Här kan man ju få reda på en del också. https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
Det är väl egentligen bara namn och ort man inte får reda på?
Tror inte du kan se skatten för privatägda fordon. Heller inte om bilen har körförbud. Verkar inte ens som om man upplyses om ev kreditspärr.
Fast det är klart, med tillgång till fax så blir det genast mer information. :)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]