Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Jag skulle hjälpa en tjej med att plocka ur och ladda batteriet på hennes bil en 945:a. Skruvade på pinbulten och då brast öglan som man ska skruva på. Verkar som någon dragit åt pinbulten allt vad dom kunnat och sen vridit hela bulten så att den försvagats och där brast den. Försökte lossa den med en polygrip men den har gått av en bit nedanför batterikanten så man tappar greppet hela tiden.

Är det någon som har ett tips på hur man gör? Batteriet i fråga är kass och måste bytas. Inte lätt att byta om man inte får bort det.
Användarvisningsbild
av emwtur
kanske inte helt relevant men iallafall;
på min gamla 740 gick bulten av också - jag hade tur och bulten gick av ända nere vid plåten, så jag fick loss batteriet,
Jag borrade ur den gamla skruven och satte en LÅNG M6 skruv i hålet underifrån - drog fast den med en mutter , sedan kunde jag skruva fast batteriet med en mutter och en lång förlängare !

annars kanske
swedol har en pinnbultsdragare som KANSKE kan hjälpa dig
http://www.handla.swedol.se
sök på VE-75928
Användarvisningsbild
av Gizz
Tack för tipset. Det är så in i bänken trångt där nere i lådan så jag kan inte få tag på den riktigt. Men med pinbultsdragaren kanske det hade gått. Får se hur hon ska göra.
Användarvisningsbild
av emwtur
enklast är antagligen att "vicka" av den gamla så du får loss batteriet.
sedan får man se om man köper en ny skruv på volvo eller går för en "bonn" lösning :-)
/emwtur
Användarvisningsbild
av Lilja
Du kan inte böja den återstående biten med en tång? Sen dra loss den med tången då glider inte tången på samma sätt. Vet dock inte hur mycket som är kvar på bulten.
Användarvisningsbild
av Gizz
Lilja skrev:Du kan inte böja den återstående biten med en tång? Sen dra loss den med tången då glider inte tången på samma sätt. Vet dock inte hur mycket som är kvar på bulten.
Jag försökte böja den med en tång i ovankant men det var lite väl hårt stål i den. Lyckades inte böja något där uppe men den svajade betänkligt längre ner.
JE Jr skrev:Du ser skruven underifrån om du böjer dig under. Det kan sitta en avlång "kopp" som ska skydda från salt och skit under den, men den är antagligen borta om den har rostat fast. Vet inte hur mycket det hjälper, men du kan ju spruta på lite rostolja underifrån...
Har inte bilen hos mig längre men så långt tänkte jag faktiskt inte.

Hon skulle åka förbi sin lokala verkstad idag och se ifall de kunde hjälpa henne. Hoppas att det inte blir allt för dyrt bara. :)

Tack för hjälpen iaf.
Användarvisningsbild
av DaveC70
Gizz skrev:
Är det någon som har ett tips på hur man gör? Batteriet i fråga är kass och måste bytas. Inte lätt att byta om man inte får bort det.
Lyckades med samma sak på min 944:a, min gick av nere vid plåten. Kikar man underifrån ser man att skruven gängar ner i en "gäng-brunn" eller vad man ska kalla det, alltså en liten påsvetsad metallcylinder som är gängad. Bara slå bort den och borra nytt hål (om lite av skruven sitter kvar) och gör som föregående talare säger, fäst den nya pinnen med bult underifrån, lätt som en plätt. :)
Användarvisningsbild
av emwtur
går att sätta dit en popmutter/ gängnit / Blindnitmutter/blind mutter också !

http://www.verktygsboden.se/?id=59023

funkar som en popnit men har en invändig gänga - "poppis" :) för nummerplåtar etc.

det behövs ingen dyr tång för att pressa dom - en passande skruv,några brickor, lite olja och en mutter räcker :-)
(farsans specialtricks igen )
/emwtur
emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]