Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det sitter en plåt som går över avgassystemet på min V70, dvs avgass. är draget mellan underredet och denna plåt som sitter med fyra st bultar (17mm har jag för mig).
Vad gör denna plåt för nytta förutom att ligga emot mitt avgass. och skrammla? Kan jag ta bort den?
Senast redigerad av 1 paralyzed, redigerad totalt 0 gånger.
Hej. Min gissning är att plåten är för att skydda din bil från värmen som ett avgassystem avger.
Om jag vore du så skulle jag köpa en ny på volvo och byta, vågar inte lova att det går lika bra utan.

/Ticken
marcus86 skrev:är det inte värme skölden då? den skyddar ditt underrede så du inte bränner sönder underredsmassan och sånt.
Japp, det är nog den! Antar att den gör nytta när du lägger fram det så där :wink:
Det är altså inget fel på plåten utan bara det att systemet verkar vara lite för grovt...
eccy243 skrev:Hmm... Ser att du har "Steg4" på bilen i din signatur. Då antar jag att det sitter större avgassystem på den. Kanske det går att justera till, så röret inte ligger emot?
Ja, jag har reden gjort det 2 gånger... Fick sätta några brickor mellan plåten och underredet så att plåten hänger ner några mm till. Men efter ett tag har systemet börjat ligga emot plåten igen... Men det låter bara tills avg.systemet har blivit varmt, sen blir det tyst!
Ja just det, det är ju ingen värmeplåt för den sitter ju under avg.systemet...
Systemet går altså mellan underredet och denna plåt.
Plåten är ganska tjock och hård, den kan väl inte vara för att styva upp bilen på något sätt? Vad är den till för??
eccy243 skrev:Är det den som går på tvären tvärs under avgasrörstunneln? Den är en krocksäkerhetsdetalj. Den förhindrar att tunneln kollapsar om du blir påkörd i sidan.
Japp, den måste det vara!! Ok va bra, då vet ja vad plåten är till för... Bäst att låta den vara då!
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]