Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
Någon som har erfarenhet av att dra husvagn med S60R/V70R?

Jag har en S60R -04 och skall dra runt på en Polar 590 fullbredd lite kors och tvärs...

Tänkte höra om någon vet vart förbrukningen hamnar, går det att ligga och dra på sexan eller skjuter förbrukningen i höjden, bättre att mysa runt på femman? Ska väl tilläggas att jag brukar hålla cirka 85-90 km/h

Har fått för mig att vissa bilar med (för) små motorer pinas och drar extra mycket när man hänger på vagnen och att bilar med stora motorer inte behöver jobba så hårt istället med måttlig ökning av förbrukningen...någon som kan bekräfta eller dementera?

Snart är det semester... :-)
Användarvisningsbild
av marcus86
jag undra samma sak :D jag ska dra en TUNG husvagn med en S60 R -03. dom dricker ju mycket i vandligafall så det kommer nog bli en bra bit över litern :(
Användarvisningsbild
av Nexus
Har bara erfarenhet från min fd toyota camry V6-92 och den drog inte nämnvärt mera när jag drog min solifer 550.
Har bara dragit båten och lite släpkärror med V70 in men den drar riktigt bra utan men behöver plåga den.
Nu var det kanske lite OT men tog bara ex på stor motor :P
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Min 9-5 ar aero låg på ca 1,5l/mil. Kan anta att våra bilar ligger nästan samma klass vad gäller motorstyrka vs förbrukning. En fulltryckare är ju stark men det kostar att dra. Alla som påstår att bilen knappt drar med med en tung vagn får gärna visa mig hur man kör då. Jag kunde komma ned på 1,3l/mil med ägg under gaspedalen.
Är ju lite skillnad nu med min D5:a :D
Användarvisningsbild
av Loner
Klart bilen drar mer med vagn, inget snack om det, elller så har man onödigt hög förbrukning utan vagn.

Jag lånade svärfars vagn, nån slags mindre sportstuga, fullbredd var det iaf fick jag lära mig.
Kuskade runt med den, och höll man lagliga 70-80 så höll sig bilen under litern utan problem, men började det gå enligt skylthastighet och gärna med påplussad moms, då sörplade den soppa.
Så på den trippen hade jag ett medel på 1.4l/milen.

Bilen en V70N 2.4T PPC, 1500kg vagn och takbox på bilen, och familjen i.

/L
av borstarmicke
1,25l/mil V70 T5 man. -02 , 1,03l/mil -07 D5 aut., 1,4l/mil 2,5T aut. -08. V70II är riktigt törstig...
Har har bara dragit korta sträckor med R:en så vet inte riktigt, men skulle väl gissa på ca 1,3l/mil.
1400kg Hobby 560 -89:a.
Användarvisningsbild
av Pellix
Tack alla för bra svar!

Blir intressant att se vart det hamnar, jag hör av mig :-)

Ha en skön sommar!
av Lilj
Nu vet jag inte hur stark R motorn är utan ladd men med min t5 så var det just så pass att den ens orkade på 5an i 80. Så det fick bli 90-100 då gick det bättre annars vare 4an eller 3an som gällde. Snittade 1.2 - 1.3L/mil. Men var nere på Power meet i helgen och vi jojjo gasade mellan 90-150 hela vägen ner och upp och vi snittade 0.82 de blev jag stolt över.
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]