Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
XCThord skrev:Fin bil du beställt! Du blir säkert nöjd :)

Men du har väl textilmattor? En bil över typ 200 000 kronor måste ha textilmattor! :D :wink:

Angående taklucka måste jag också säga att det, enligt min mening, är tämligen värdelöst. Hade t.o.m. betalt för att få bort luckan. Har kört två hyrbilar och en Allroad 3,0TDI med taklucka och det var skoj den första kvarten sen blev det för varmt och ljust... Dessutom sänks ju takhöjden :(
Men är det inte jalusi som man kan dra över om man tycker att det är irriterande?
av XCThord
Lilja skrev:

Men du har väl textilmattor? En bil över typ 200 000 kronor måste ha textilmattor! :D :wink:

Angående taklucka måste jag också säga att det, enligt min mening, är tämligen värdelöst. Hade t.o.m. betalt för att få bort luckan. Har kört två hyrbilar och en Allroad 3,0TDI med taklucka och det var skoj den första kvarten sen blev det för varmt och ljust... Dessutom sänks ju takhöjden :(
Men är det inte jalusi som man kan dra över om man tycker att det är irriterande?
Jo men det är ju lika dumt som att köpa till en RTI om man aldrig hade tänkt använda systemet bara för att den går att fälla ner ;)

(Och problemet med takhöjden, eventuellt vindbrus i höga hastigheter, högre inköpspris m.m. återstår.)
Användarvisningsbild
av Lilja
XCThord skrev:
Lilja skrev:

Jo men det är ju lika dumt som att köpa till en RTI om man aldrig hade tänkt använda systemet bara för att den går att fälla ner ;)

(Och problemet med takhöjden, eventuellt vindbrus i höga hastigheter, högre inköpspris m.m. återstår.)
Okej men i mitt fal. Är inte speciellt lång så takhöjden kan kvitta. Kör aldrig i 180+ så det kan också kvitta. Det ska vara inköpspriset isåfall men jag vill nog titta på en bil med det först innan jag bestämmer mig om jag ska beställa till det eller ej.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu börjar jag bli nyfiken, är det verkligen någon som kör med öppen taklucka år 2009 när bilen har klima, damfilter, pollenfilter och luftkvalitets system ???

För övrig har jag märkt att öppen taklucka eller sidoruta ger undertryck i kupen så avgaser sugs in bakifrån pga att bilarna inte är 100000% täta i baken, då ju den gamla kupeluften ska ut någonstans.

Alla V70N jag har kört lider av detta, även alla V70II/XC70II lider också av detta, kör man öppen lucka eller ruta så känner man lite av avgaserna. Så också i min sprillans nya -MY10
av perhall
VolvoB20 skrev:Nu börjar jag bli nyfiken, är det verkligen någon som kör med öppen taklucka år 2009 när bilen har klima, damfilter, pollenfilter och luftkvalitets system ???

För övrig har jag märkt att öppen taklucka eller sidoruta ger undertryck i kupen så avgaser sugs in bakifrån pga att bilarna inte är 100000% täta i baken, då ju den gamla kupeluften ska ut någonstans.

Alla V70N jag har kört lider av detta, även alla V70II/XC70II lider också av detta, kör man öppen lucka eller ruta så känner man lite av avgaserna. Så också i min sprillans nya -MY10
Det är helt ok att inte gilla taklucka, men för jämförelse: i England, USA eller Tyskland är det i princip otänkbart med en dyr bil för 500 000 utan taklucka. Och det säljs tre gånger så många cabbar idag som för 15 år sen (snacka om högre pris, vindbrus...). Uppenbarligen gillar många taklucka. Det är väl inte onödigare med taklucka än 18-tumsfälgar, skinnklädsel och kurvljus? För min del kan jag inte tänka mig en bil utan taklucka, den är för mig det viktigaste tillbehöret tillsammans med xenon och bra stereo. Fälgar, klädsel etc. kommer i andra hand.

PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:Nu börjar jag bli nyfiken, är det verkligen någon som kör med öppen taklucka år 2009 när bilen har klima, damfilter, pollenfilter och luftkvalitets system ???

Det är helt ok att inte gilla taklucka, men för jämförelse: i England, USA eller Tyskland är det i princip otänkbart med en dyr bil för 500 000 utan taklucka. Och det säljs tre gånger så många cabbar idag som för 15 år sen (snacka om högre pris, vindbrus...). Uppenbarligen gillar många taklucka. Det är väl inte onödigare med taklucka än 18-tumsfälgar, skinnklädsel och kurvljus? För min del kan jag inte tänka mig en bil utan taklucka, den är för mig det viktigaste tillbehöret tillsammans med xenon och bra stereo. Fälgar, klädsel etc. kommer i andra hand.

PH
Jodå jag ha ju en sommarbil i garaget som man kan åka öppet med, och jag håller med det är en ren imagegrej för komforten blir ju noll när jag kör öppet.

Men tillbaka till min fråga, känner inte ni också lite av avgaserna när ni har något öppet så det blir undertryck i bilen.

Har kollat alla V70N/XC70N och V70II/XC70II jag kört, ställer man bilarna med rutorna/dörrar stängda och drar upp fläkten på max och sedan känner noga tex vid lås/handtag/skarvar osv vid bakluckan så blåser det ut där lite svagt.

Samma väg tar sig avgaserna tillbaka in när man har något öppet och det är undertryck i bilen. Är det bara jag som har råkat ut för en lång serie sådana här bilar??? Har kollat massor med V70N tex då jag trodde det var fel på min men alla var likadana.

PS, på våra BMW, Toyota eller Mazda ha detta aldrig hänt DS
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker att taklucka är ett måste. Precis som mycket annat. Det finns ju inte att man pyntar 700-800 000 och INTE kryssar i taklucka!

På frågan om det finns folk som kör med takluckan öppen så svarar jag - Ja! Jag brukar ha den öppen i bakkant. Alltså tiltad uppåt. Då blir det lite cirkulation. Vill jag åka helt öppet så tar jag cabben. Så jag har verkligen inte takluckan som något substitut!

Edit: Plus att jag tycker att kupén får en mycket 'luftigare känsla', även med luckan stängd...
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger.
av JE Jr
JHg skrev:Den mäter fukthalten och slår på defrosen för att motverka eventuell imbilding på rutorna.
I mina ögon helt onödig...
Jaha, var det bara det. Jag hade för mig att defrostern blev bättre eller nåt.
av Amli
Går väl inte att säga om taklucka är meningslöst eller ej. Alla värderar extra utrustningen olika. Är inte det hela vitsen med möjlighet att kunna fylla i utrustning själv?

Personligen skulle jag aldrig betala extra för att få det, men jag kan tycka att det är härligt att få den extra ljus som det innebär. Men jag skulle tippa på att jag aldrig skulle åka med den öppen. På samma sätt som jag aldrig tar ner rutorna.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
En anledning till att ha takluckan lite öppen i bakkant är ju att man då hör det underbara motorljudet lite bättre! :-)-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]