Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrT6
I vintras, måste ha varit 25 eller 26 december 2008, så hände det vid flera tillfällen under en motorvägsresa, att farthållaren slutade att fungera under kortare stunder, några minuter eller så. Jag tror att det mest var snöslask som blockerade. Kommer inte ihåg vad som sades i meddelandena, men helt klart var att det varnades för att farthållaren var ur funktion. Om jag nu minns rätt så startade den automatiskt upp igen så fort det blev lite mindre snö eller slask på sensorn. Det var intressant att se hur farthållaren reagerade, kanske mest som en test. Vi körde inte heller särskilt fort. Jag tycker i princip ungefär som XC90_Executive, bättre att köra manuellt när det är dåliga väderförhållanden.
av swemax
XC90_Executive skrev:
Funk skrev:Inte för smuts, men däremot för snö och slask... men det skall vara rätt mycket för att det skall krångla.
Om man säger såhär - Slutar den att funka pga extremt dåligt väder, t.ex snöstorm eller slask så är det heller inget läge att använda farthållaren! :wink: Så det spelar ingen roll att den avaktiverar funktionen. :)

Men jag har hittills faktiskt inte varit med om att den har slutat fungera. Har en kompis som var ute med hans S80 V8 Executive i rejält snöoväder och han fick upp typ "ACC nedsatt funktion". Alltså det som händer med BLIS när det är liknande väder
Håller med om ovanstående men när den lägger av för detta

Täckt acc sensor

Bild

Vädret var vid tillfället ungefär som på bilden så snön på sensorn är resultat av slask/snösprut från omgivande bilar.
Och för mig har den lagt av ett antal gånger (har iofs inte kollat hur den sett ut vid de andra tilfällena)
Därför tycker jag att det borde gå att köra vanlig cruise när sensorn ballar ur
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har hört rykten om att sensorn ska få en ny placering på nya bilar framöver så man slipper lådan i grillen, någon som kan bekräfta eller dementera det?
Variosboy skrev:Har hört rykten om att sensorn ska få en ny placering på nya bilar framöver så man slipper lådan i grillen, någon som kan bekräfta eller dementera det?
Nya S60 har "lådan"....
av kalle2
Hej

Funkar kanon enligt mig har bara två brister.
Borde fungera ner till stillastånde så att man kan använda den i kökörning
Om radarn blir utslagen av snöslask borde den fungera som en vanlig farthållare

Kalle

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]