NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
kvist skrev:Var och tittade på bilfirmorna har i stan idag men ingen har inne en 2,0d så kan tyvärr inte provköra en sån men försäljaren inne på volvo tyckte att det var ett bra val och att den var mycket pigg.
Säljaren tycker enbart vad provisionen medger!

Tycker definitiv att du ska leta upp både en T5 och en 2.0D och känna på båda. De behöver ju inte vara begagnade utan kan ju vara vanliga nya demobilar vilket brukar vara lättare att uppbringa (iaf gällande 2.0D). T5 säljs väl nästan inga nya längre så där blir det nog att leta begegnat för provkörning.

Men väldigt svårt val du belyser. Det är precis av den anledningen jag inte kommer till skott att byta bil. Jag vill egentligen ha en diesel med 4wd, men eftersom de är så straffbeskattade (utan anledning???) just nu så har jag lagt bilbyte på is.
Användarvisningsbild
av StringerBell
kvist skrev: Så kanske t5 ändå är ett bra val?
Det verkar så. Om jag minns rätt ligger automaten på 0.9 blandad (enligt specs), och även om man inte får leka för mycket för att hamna där så är det knappt alls högre än t.ex. 2.4i.

Diesel är fortfarande lite av en chansning. Den ligger iofs en krona lägre per liter NU, men när väl konjunkturen går uppåt lär dieseln också göra det. Med de nya fordonsskattereglerna som träder ikraft i morgon kommer utsläpp av CO2 spela större roll och dieselfaktorn minska, men den kommer ändå vara över 2x.
av kvist
StringerBell skrev:
Diesel är fortfarande lite av en chansning. Den ligger iofs en krona lägre per liter NU, men när väl konjunkturen går uppåt lär dieseln också göra det. Med de nya fordonsskattereglerna som träder ikraft i morgon kommer utsläpp av CO2 spela större roll och dieselfaktorn minska, men den kommer ändå vara över 2x.
Va? I sånt där hänger jag inte alls med. Vad händer?
av Lövet
Senast förra året var dieseln 1 krona dyrare än bensinen. Det andra han menar har med skatten att göra. I kort kommer skatten på dieselbilar framöver flyttas från fordonet till drivmedlet i större utsträckning = det blir billigare att köra diesel vid kortare sträckor. Inom de närmaste åren kommer dieselskatten att höjas 40 öre - det beslutet är redan taget.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har blivit lite smått förälskad i D5an! Hade en vecka ihop med en XC70 D5 som hyrbil, och det var en angenäm vecka. Lite perspektiv mot min 1,8F om man säger så. :) Vilket vrid det är i den motorn!

Trodde faktiskt jag skulle vara besviken att gå tillbaks till min bil efter D5an, men blev positivt överraskad av hur trevlig min bil ändå är att köra. Men visst hade det gärna fått sitta en D5a i den när hornen växer ut ock man stampar högerfoten i golvet! ;)
av kvist
_lucifer_ skrev:Har blivit lite smått förälskad i D5an! Hade en vecka ihop med en XC70 D5 som hyrbil, och det var en angenäm vecka. Lite perspektiv mot min 1,8F om man säger så. :) Vilket vrid det är i den motorn!

Trodde faktiskt jag skulle vara besviken att gå tillbaks till min bil efter D5an, men blev positivt överraskad av hur trevlig min bil ändå är att köra. Men visst hade det gärna fått sitta en D5a i den när hornen växer ut ock man stampar högerfoten i golvet! ;)
Det kan jag tro! Var det stor skillnad i bränsleförbrukning då? Eller dum fråga, det är ju klart att det var. Men hur mycket ungefär?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Bränsleförbrukningen på XC70n låg på ca 0,85 (med tung högerfot) och när jag kör min på bensin så ligger jag i snitt på ca 0,85 blandad körning :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
kvist skrev:
StringerBell skrev:
Va? I sånt där hänger jag inte alls med. Vad händer?
Jag var lite otydlig där, som någon märkte. Dieselfaktorn kommer successivt minska, CO2-utsläppen successivt viktigare faktor.

Man kan ta reda på den nya skatten för i år och i framtiden här:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... tt-1.10036

Edit: och om jag inte räknar helt fel så blir det även med en 40 öres höjning av dieselbränsleskatten lätt att köra in den kostnaden på t.ex. 2000 mil när dieselfaktorn på 3,15 sänks till 2.4.
Användarvisningsbild
av henka35
Köp en 1.6DRIVe så är skatten bara 2031 kr/år :roll:
Om du sedan tar en med start/stoppteknik så blir skatten bara 549 kr/år :twisted:
Användarvisningsbild
av StringerBell
henka35 skrev:Köp en 1.6DRIVe så är skatten bara 2031 kr/år :roll:
Om du sedan tar en med start/stoppteknik så blir skatten bara 549 kr/år :twisted:
Men EGENTLIGEN försvinner allt tal om skatt hit och dit i värdeminskningen. :cry:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist