Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Förra sommaren, när det började bli varmt ute, kände jag att det luktade surt från kupeventilationen i ca 2 minuter efter start. Efter det luktar det inte förrän nästa gång bilen har ståt still i värmen igen. Lukten försvann över vintern men är nu tillbaka när det börjar bli varmt igen. Inget stort problem, men tänkte passa på att fråga om någon vet hur man blir av med lukten. :)
Jag skulle nog börja med att kolla funktionen med att ACn skall självstarta efter att du använt den efter ca 40 minuter för att gå ca 10 minuter. Detta skall förhindra just "lukt" då det torkar ur systemet efter varje gång du kört. För övrigt tillhör du dom som "bara använder" ACn när det behövs ? Detta förfarande skapar mer elände än allt annat tillsammans. Mitt tips, EECn på Automatik inställning 21¤ året runt, helt enkelt " Set and Forget" rör den sedan aldrig mera. :-)
Sedan kan det vara bra att koppla bort Minuskabeln på batteriet i 2-3 timmar så alla "datorer" bootas. Då kan det komma till lite funktioner som datorerna glömt bort...:-)
Så skulle jag börja. Lycka till.
Tack för snabba svar :) Kupefiltret byttes för en månad sedan (6000 mila service). Jag har ACn på Auto, alltså alltid på. Lukten försvinner som sagt efter ca 2 minuter. Tänkte mer på om det eventuellt kunde vara någon kärl eller något som det ligger gamalt surt vatten i man kunde tömma bort :wink:
"kolla funktionen med att ACn skall självstarta efter att du använt den efter ca 40 minuter för att gå ca 10 minuter. Detta skall förhindra just "lukt" då det torkar ur systemet efter varje gång du kört" ??
Funkar detta hos dig ?
Jag tror inte det finns något kärl eller så att tömma dessvärre...... :-)-)
Du kan skölja lite extra nästa gång du tvättar bilen och om du regelbundet parkerar bilen i lutning så kan du parkera åt motsatta hållet så värmepaketet dränerar ordentligt..
Du kan även köra i lite CRC airco cleaner.

/Thomas
Sierau skrev:
wissel skrev:"kolla funktionen med att ACn skall självstarta efter att du använt den efter ca 40 minuter för att gå ca 10 minuter.
Hmm... du menar efter att jag stängt av bilen?
Exakt det menar jag, har du kört o ACn varit aktiv så skall den starta ca 40 minuter efter du låst o larmat, fläkten inuti bilen går med fullfart osv, detta bör pågå mellan 7-10 minuter = sedan torrt o fint o ingen lukt. Gör den inte det så titta på mitt första inlägg igen :-)
wissel skrev:Exakt det menar jag, har du kört o ACn varit aktiv så skall den starta ca 40 minuter efter du låst o larmat, fläkten inuti bilen går med fullfart osv, detta bör pågå mellan 7-10 minuter = sedan torrt o fint o ingen lukt. Gör den inte det så titta på mitt första inlägg igen :-)
Ok då ska jag kolla det någon gång när jag är ute och slappar nära bilen. Tack för tipset :)

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel