Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fozzie
Hej,
Funderar på att skaffa mig en större husvagn, kruxet är att den väger 1900 i "teknisk totalvikt". Går det att höja högsta dragvikt på en V70 D5 på något sätt? Någon som känner till detta på forumet?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Nej!Du har helbilsgodkännande så antingen får byta bil eller sänka totalvikten på husvagnen. Detta göres genom en ny regbesiktning. Du får då lasta 100kg mindre i vagnen och 100kg mer i bilen. Jävligt fina regler i Sverige!!! :twisted: Trots att totalvikten av vagn+bil ej ändras måste man göra så här.
Användarvisningsbild
av isak
djävla krångel!
och när kommer EU regeln med 4250 att börja gälla?
isak
Användarvisningsbild
av isak
vore det stake i EU ordnade dom det omedelbums!
isak
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det är inte EU utan Sverige som skall utreda allt in i minsta detalj. I många EU-länder är detta redan igång men Sverige måste vara sist med att införa alla förbättringar. Har själv en husvagn på 1800kg men har inte tagit BE-kort än. Vagnen står ju uppställd men man blir jävligt irriterad.
av Thermal
irriterad e ju bara förnamnet... är sugen o byta upp mig några årsmodeller men då får jag helt plötsligt
inte dra vagnen som väger 1500.
har ju gamla karossen nu med V70n blir den för tung :evil:
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Japp och du får dra mer med en gammal sunkig 740 med 110Hk än med en V70N med 210Hk och bra mycket bättre bromsar. Man är viktfokuserad i Sverige. Det bästa av allt är att om du packar 100kg för mycket i husvagnen så den blir för tung så att du behöver ett BE-kort så kan du regga ner vagnen 100kg och lasta detta i bilen istället. Detta är ju väldigt logiskt.
Din tjänstevikt på V70N är ju högre än på en äldre volvo=mindre dragvikt på B-kort.
Användarvisningsbild
av wissel
Någon viskade i mitt öra följande, om din Körkortsbehörighet inte räcker till och så länge du inte överskrider Fordonets dragviktsregel så händer absolut inget, du vägrar skriva på vid vägkanten o säger till Tusse Batong att vi får synas i rätten istället. Det finns inte en åklagare i Sverige som ids kalla dig till rättegång, det avskrivs DIREKT.
:-)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jo jag har hört detta också.Problemet är att man inte får köra vidare med ekipaget. Å andra sidan hur stor är risken att åka fast i sverige för vägning.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

webasto doserpump v70n 07

På en V70N borde det väl sitta en Ardic[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]