Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Susanne67
Jag har upptäckt att min volvo 945 turbo -96 läckar växellådsolja. Den läckte tidigare en massa motorolja men det har jag nu fixat.
Det händer också ibland vid uppförsbacke och när jag växlar till 3:an eller 5:an att varvtalet går upp till ca 3000 varv för att sedan gå ner igen. Det är som om växeln inte hoppar i som den ska. När jag idag accelerade i uppförbacke hände samma sak, varvmätaren gick upp till drygt 3000 varv men sjönk sedan till normalt.
Man tycker ju att varvtalet borde gå ner i uppförsbacka och när man växlar till en högre växel inte gå upp??
Kan detta ha med att det kanske finns för lite olja i växellådan? Eller är det lamellerna som är slut?

Konstigt att det bara händer ibland och jag tycker att det bara händer i uppförsbacke och med 3 an och 5 ans växel...??? (växlarna högst upp)

Har precis servat bilen, men nya tändstift och lutfilter mm.
Hej!

Låter som om det är kopplingen som slirar, hade samma sak på en Volvo 264 en gång, motorvarvet ökade i uppförsbackar men inte hastigeten, dessutom drog den minst 1.6 liter/mil landsvägskörning, fast jag hade bytt V6:an mot en vanlig B21, där var kopplingen helt slut.

Läckaget från växellådan, kommer det olja mellan motor och växellåda eller vid kardanaxeln ?
Troligtvis är det en tätning som gått sönder.

/VolvoNisse
Tack för svaret!
Ja, jag var rädd för att det skulle vara det. Hade en ford som slirade på kopplingen. Fast det var mycket värre än vad volvon är nu. Då hade jag problem att komma iväg vid rödljus och bilen rörde sig knappt i uppförsbacke.
Jag ska åka långt i morgon med bilen.... ca 65 mil och sedan hem igen efter 10 dgr. Jag hoppas att kopplingen håller tills dess! Hinner inte laga den innan. Jag har faktiskt tänkt på att den dragit mera bensin än förut, inte mycket men lite. Men det händer som sagt inte så jätteofta än så länge så jag hoppas att det kan hålla tills jag kommer hem igen. Det blir ibland och då väldigt snabbt upp till 3000 varv och sedan nästan direkt ner igen, man hinner knappt märka att något hände som inte är som det ska.

Jag är inte säker på var det läcker. Men det droppar från kåpan som sitter bakom där man tappar motoroljan om du förstår vad jag menar.
Vad händer om man kör bilen om det skulle finnas dåligt med växellådsolja. Och vad är det för typ av olja man ska använda.

Motortypen är ju äldre än så.[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]