NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvist
Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa en v50. Men har ingen aning om vilken motor vi ska köpa. Vi vill ha en billig bil att köra och äga men den för ju inte vara slö. 1,8F och 1,6 är uteslutet. Har ni några tips på vilken motor?
Användarvisningsbild
av henka35
kvist skrev:Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa en v50. Men har ingen aning om vilken motor vi ska köpa. Vi vill ha en billig bil att köra och äga men den för ju inte vara slö. 1,8F och 1,6 är uteslutet. Har ni några tips på vilken motor?
1,6D eller 2.0D är mitt förslag oavsett miltal per år. Vill du ha en bil med bra drag i så gå på 2.0D för den är mycket pigg i V50.

//Henrik
av XCThord
2,0D eller D5 är båda finfina!
2,0D är det "smarta" köpet, D5 det "roliga" :D
av kvist
dali skrev:Hur många mil kör ni per år? Ska ni dra släp-/husvagn? Automatlåda eller manuell?
Vi kör närmare 2000mil per år. Nej, väldigt sällan vi drar släp, aldrig husvagn! Manuell eller Automat har vi inte riktigt bestämt oss för än. Jag är mest inne på en manuell och min sambo vill nog hellre ha automat.
av kvist
Men hur är det med t5 då? Drar den jättemycket? Tycker det är konstigt att den är billigare i skatt, borde inte vara tvärtom? Den är ju alltså billigare att äga, men hur mycket dyrare är den egentligen att köra?
Tittar man på transportstyrelsen.se tar en t5 utan awd 8.8 blandad körning och en 2,0d 5,6 blandad körning. Det känns inte som att det är super stor skillnad?
Och hur är det med dom andra bensinmotorerna? Min sambo vill endast ha t5 om vi ska köpa bensin då det är den enda med turbo.
av Pippolei
Jag kör t5 och avverkar ca 1500mil om året.
Min förbrukning ligger ungefär på 1l milen blandad körning (tror den höga förbrukningen beror på att jag kör i stan på morgonen innan motorn blivit varm)

Vad jag har läst så verkar 2.4(140hk) och 2.4i(170hk) drar ungefär lika mycket som en t5:a. Och då skulle jag välja t5 alla gånger.
av Pippolei
Jag kör t5 och avverkar ca 1500mil om året.
Min förbrukning ligger ungefär på 1l milen blandad körning (tror den höga förbrukningen beror på att jag kör i stan på morgonen innan motorn blivit varm)

Vad jag har läst så verkar 2.4(140hk) och 2.4i(170hk) drar ungefär lika mycket som en t5:a. Och då skulle jag välja t5 alla gånger.
av kvist
Pippolei skrev:Jag kör t5 och avverkar ca 1500mil om året.

Okej, ungefär hur mycket drar den landsväg?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]