Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av janne190
Hej!
Jag har en Volvo 850 glt -97 som jag tänkte sätta in en baslåda samt slutsteg i.
Vad behöver jag, för att få ett hyfsad dunk i bilen? Jag har inte tänkt att tävla med ljudet, utan
bara ha ett skönt ljud. Jag lyssnar mest på dunka dunka musik.
Tacksam för svar

Janne
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej Janne och välkommen till världens bästa forum!

Jag är långt ifrån nån expert på billjud, men föreslår att du skaffar dig en aktiv låda. Superlätt att koppla in och med bra ljud. Jag har haft ett par aktiva från DLS och tycker att ljudet i dom är fantastiskt bra för att spela lite musik med.

Sen om du vill ta det längre så kanske nya högtalare i dörrar och på hatthylla är en bra idé? Ett hett tips skulle ju kunna vara om du drar till MDS och ber dom hjälpa dig. Dom säljer ofta kit med allt man behöver och kan hjälpa till med montering.

Lycka till!

/Ticken
av Holstanftw
Hur mycket vill du spendera på basen och slutsteget?

Tyvärr så kan jag inte hålla med killen som kommenterat ovan eftersom jag tycker att aktiva basar inte låter bra för fem öre.

Kolla på MDS hemsida, dom har paket priser på basar och slutsteg.

Skriv gärna till mig om du behöver hjälp med något.

Lycka till :)
av janne190
Tack för svaren, men nu har jag köpt det sista.
Det blev en Magnat "12" med baslåda 1000w, Pioneer digitalt slutsteg 1200w samt en kondensor.
Övrigt i bilen finns:
Stereo Panasonic CQ-RX400N 4x50w mosfet, Kenwood högtalare i framdörrarna 240w med delningsfilter och diskanter samt orginalhögtalarna i bakdörrarna.
Nu skall jag bara få någon att koppla in grejerna oxå eller vänta till min semester....

MVH

Janne
av Holstanftw
janne190 skrev:Tack för svaren, men nu har jag köpt det sista.
Det blev en Magnat "12" med baslåda 1000w, Pioneer digitalt slutsteg 1200w samt en kondensor.
Övrigt i bilen finns:
Stereo Panasonic CQ-RX400N 4x50w mosfet, Kenwood högtalare i framdörrarna 240w med delningsfilter och diskanter samt orginalhögtalarna i bakdörrarna.
Nu skall jag bara få någon att koppla in grejerna oxå eller vänta till min semester....

MVH

Janne
Det låter som det kommer dunka lite grann iaf =) Jag tycker nog att du ska koppla in det själv pga av du lär dig mer av de. Det är inte så svårt. Behöver du hjälp med något så skriv gärna till mig.

Kom ihåg de, Kondensatorn måste du sätta nära batteriet annars gör det ingen skillnad. Sladden från kondensatorn till batteriet får inte vara mer än 40cm annars klagar dom på det på besiktningen.

MVH Daniel
av blådåren
Kondensatorn ska sitta så nära steget som möjligt!!!!.
Den används för att jämna ut spänningsdippar/toppar dels från batteri/laddning dels spänningsfall i kabeln.

Om den sitter vid batteriet kan den inte känna av spänningsfall i kabeln...
Användarvisningsbild
av Ståhl
du skall max ha 30cm kabel mellan kondensator och steget. annars är det onödigt att ens använda en konding.

och använd tillräckligt grov kabel från batteriet till kondensatorn. minst 21mm2-kabel skulle jag använda iaf. Sen lika grov mellan kondensator och steg.
Och minst lika grov till jordning. Och jorda inte till batteriet, jorda i chassiet.

Hur många kanaler har slutsteget du köpt ? :roll:
av lollan
nu kan jag ingenting om ljudkoppling=) men är det inte så att det är säkringen som får sitta max 30cm från batteriet? har för mig det var något sånt iallafall när jag skulle slänga in dunk i 244? eller är det den här kondensatorn ni snackar om??
yes i´m a newbe but it´s fun to learn :roll:
Användarvisningsbild
av Ståhl
lollan skrev:nu kan jag ingenting om ljudkoppling=) men är det inte så att det är säkringen som får sitta max 30cm från batteriet? har för mig det var något sånt iallafall när jag skulle slänga in dunk i 244? eller är det den här kondensatorn ni snackar om??
yes i´m a newbe but it´s fun to learn :roll:
Jo det är sant. Säkringen ska max sitta 30cm från batteriet.

Sen om du ska ha kondensator så ska den också max sitta 30cm från batteriet, sen max 30cm efter kondensatorn ska det sitta säkring.
Men det funkar ju lika bra utan säkring.. Men är en billig försäkring för att steget inte ska brinna upp. :wink:

Har precis bytt tomgångsventilen men inte te[…]

Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]