Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått problem med ecc:n. Den funkar bara en stund när motorn är kall och sen efter några minuter lägger den av och varmluft kommer istället.

Från vad jag har lyckats läsa mig till så har jag förstått att det borde nog vara magnetkopplingen? Jag hittade dock inga trådar som handlade om s60, bara typ 850 och gamla v70.

Har nån shimsat om kopplingen på en sån här bil? Går det utan att ta lös hela kompressorn? Behövs specialverktyg? Hur kan jag enklast kontrollera om det är magnetkopplingen som spökar?

Edit: Hittade denna guide för omshimsning på en 850 http://volvoforums.com/forum/showthread.php?t=6665
Jag tycker att den kompressorn ser likadan ut som min när jag jämförde med bilder från bildelsbasen. Det där verkade ju vara enkelt, enda frågan är ju om det går att fixa med kompressorn på plats så jag slipper tömma systemet?
Hej
Jo det går bra att utföra med kompressorn på plats. har du tillgång till en lift så att du kan arbeta bättre underifån är det att föredra . det kan vara lite mackel med att få bord medbringaren , men annars är det inget jätte jobb , du kommer förmodligen att hitta två schimms på axeln , ta bort den tjockaste i så fall .
Lycka till
Hur länge ska kompressorn vara på/avslagen ungefär? Just nu är det 25 grader ute och jag kör järnet på kallaste, nu när den står här på tomgång så är kompressorn igång i ungefär 8sek sen slår den ifrån i ungefär 8 sek och håller på sådär, det känns jävligt ofta tycker jag? Kanske är nåt annat fel då?
Har nu mätt spelet mellan magnetplattorna och det var 0.7-0.8mm tyckte inte det var så farligt mycket men när jag tog en hockeklubba och tuttade till plattan lite så drog det igång, alltså börjar jag shimsa nu!
med din senaste beskrivning att kopressorn startar och stannar med korta intervaller så tyder detta på att det är köldmediebrist på anl
Detta innebär att du bör uppsöka en ac rep för påfyllning och läcksökning.
har provat att få bort bort shimset med kompressorn på plats hmmm det var ju väldigt trångt så det slutade med att jag plockade bort kompressorn och arbetade vid bänken istället ,har tillverkat en avdragare som man måste ha vid bort tagning av magnetplattan(kan du få låna om du vill) jag byter oringarna vid kompressorn då dessa såg lite trasiga ut jag tycker att det var värt en ny fyllning av systemet och så fick jag ju nya oringar så nu slipper jag en läcka i framtiden .
Men att den inte går till förrän man slår till den måste ju betyda att det är för stort spel tänkte jag, så jag skruvade isär och tog bort den lilla brickan och satt ihop det igen.

Jag gjorde det med kompressorn helt på plats, det enda jag gjorde var att lyfta av drivremmen såklart och så skruvade jag bort 2 plastmuttrar i skärmkanten så jag fick ett hål att sticka in handen i och skruva. Skruvade i en m5-skruv i ett av hålen i magnetplattan sen tog jag en mejsel som mothåll på underkanten av skruven och överkanten av lednyckeln som jag hade på 10mm bulten i mitten, svårt att förklara, men det gick iallafall galant att dra lös :D

Men att få lös magnetplattan utan avdragare och utan att skada nåt var ett jävla meck, hade gärna lånat avdragaren kan jag säga, men det gick det också tillslut!

Nu verkar det funka som det ska iallafall, det kommer kyla hela tiden och den orkar dra ihop sig men den håller fortfarande att slå till och från ugefär var 10:nde sekund på tomgång, kan det vara för lite kylmedie då? Kan man kolla upp det själv?

Tack för hjälpen!
chripopper skrev:Men att den inte går till förrän man slår till den måste ju betyda att det är för stort spel tänkte jag, så jag skruvade isär och tog bort den lilla brickan och satt ihop det igen.

Jag gjorde det med kompressorn helt på plats, det enda jag gjorde var att lyfta av drivremmen såklart och så skruvade jag bort 2 plastmuttrar i skärmkanten så jag fick ett hål att sticka in handen i och skruva. Skruvade i en m5-skruv i ett av hålen i magnetplattan sen tog jag en mejsel som mothåll på underkanten av skruven och överkanten av lednyckeln som jag hade på 10mm bulten i mitten, svårt att förklara, men det gick iallafall galant att dra lös :D

Men att få lös magnetplattan utan avdragare och utan att skada nåt var ett jävla meck, hade gärna lånat avdragaren kan jag säga, men det gick det också tillslut!

Nu verkar det funka som det ska iallafall, det kommer kyla hela tiden och den orkar dra ihop sig men den håller fortfarande att slå till och från ugefär var 10:nde sekund på tomgång, kan det vara för lite kylmedie då? Kan man kolla upp det själv?

Tack för hjälpen!

- Detta är ju intressant!
Min S70 -00 har gått 20.000, och jag har fått hjälp att shimsa på Bilia i Stockholm/Bromma.
Nu undrar jag ju hur ofta man kan shimsa om? OK, det beror på drifttid och slitage, men kan man inte byta ut det sk magnethjulet när alla shimsbrickor tagits bort?

Jag brukar spänna in bultarna i skruvdragaren[…]

Godkända byglar ska väl duga. Varfö[…]

Min -23 har inget ljud när man kör fram&[…]

En annan sitter fortfarande på 3.3.16 :)