Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Norrmannen
Beklager at jeg ikke har fulgt opp topicet med kommentarer men jeg var ute etter feedback fra dere. Det har jeg nå fått og deres komentarer har har hjulpet meg med avgjørelsen som nå er tatt.

Jeg har gjort en grundig research og fant at ingen visste noe om V70 DRIVe uten at de var tilknyttet Volvo på en måte eller en annen. Jeg følte at jeg trengte info fra uahengige kilder og ringte "Motor" Nporsk Automobilforbunds tidsskrift. Der traff jeg en journalist som undret på om jeg visste hvor han var siden jeg ringte da jeg gjorde. Det viste seg at han var i hos Volvo i Sverige for å prøve bilen den dagen! Han lovte å ringe meg samme kveld hvilket han også gjorde.
Deres test av bilen varte i 4 timer. Blandet testkjøring i by land og motorvei. De var ikke lette på foten og endte med et forbruk på 0,56 som er pent i testsammenheng.
Kjøring i by var veldig bra; ingen stor forskjell på de og en "ordinær" V70. Lett ut av kryss, god komfor, støysvak og god bil.
Landevei var også helt OK men man begynte å merke at bilen manglet litt kraft.
På motorvei var det en V70 med de kvaliteter den har bortsett fra moror. Mye giring, forbikjøring måtte planlegges godt og motbakker der man vanligvis girer ett hakk ned måtte man innimellom gire opp og ned flere ganger.
Neste punkt var annenhåndsverdien. Hvor mye slittasje er det på motoren etter 100000km?
Så dommen er en helt OK motor til sitt bruk. Ikke en bil for en familie på 5 med mye bagasje på ferie men, som nevnt her, en perfekt(?) tjenestebil i byen.

Vi har valgt å grave litt etter oljepenger og har gått for en 2.0D med Summum og Plusspakke.
Sort metallic med sort skinninteriør.

Bilen får vi om to uker!
av XCThord
Såg att V70 DRIVe testats i dagens DI (Dagens Industri). De var mycket, mycket positiva och skrev att den hade låg förbrukning + kändes mycket piggare än 2,0-motorn med 145 hästar.

Sett att AMS & TV sagt ungefär samma sak också på sina hemsidor.

Hejja Volvo! :D
Användarvisningsbild
av Norrmannen
Takker, takker!
Gleder meg som en unge til ferien i ny bil!!!

:D :D :D :D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av Arese
XCThord skrev:Såg att V70 DRIVe testats i dagens DI (Dagens Industri). De var mycket, mycket positiva och skrev att den hade låg förbrukning + kändes mycket piggare än 2,0-motorn med 145 hästar.

Sett att AMS & TV sagt ungefär samma sak också på sina hemsidor.

Hejja Volvo! :D

TV och AMS skrev att med nya V70 DRIVe får man ta det lugnt vare sig man vill eller inte.... :D

Är också mycket tveksam till att DRIVe skulle kännas piggare än 2,0F. Vid 100 km/h på femman har jag svårt att se att 1,6d-motorn skulle ge mycket mer än de dryga 70 hk som 2,0F lämnar. Lägger man sedan i 3:an i 2,0F får man genast 130 hk tillgängliga. 1,6d ger som mest 109 hk....

Mvh
Arese
av JHg
Men... :???:
Jag trodde att hur stort moment som motorn utvecklar hade större betydelse, och en diesel har ett mycket högre moment än en dieselmotor.
av CHSC
V70 DRIVe Prestanda: 0–100 km/t på 12,8 sek (enligt Volvo), toppfart 190
V70 2.0F 0-100 på 11,3 toppfart 200
av Arese
JHg skrev:Men... :???:
Jag trodde att hur stort moment som motorn utvecklar hade större betydelse, och en diesel har ett mycket högre moment än en dieselmotor.
Hej

Då glömmer du två viktiga faktorer i dessa sammanhang; varvtal och utväxling. 200 Nm vid 1000 varv ger ju samma effekt som 100 Nm vid 2000 varv... Därför är effektsiffran intressantare att titta på för att kunna avgöra en bils accelerationsförmåga.

I fallet 1,6d TROR jag att den kommer att kännas lam vid landsvägskörning pga det för en diesel låga vridet samt att den kommer att rulla på låga varvtal. I en bensinare kan man då växla ner för att få mer effekt men det funkar ju inte riktigt med 109 maximala hk... :|

Mvh
Arese
av XCThord
Någon som vet när dessa finns att provköra?

Är lite nyfiken på om den går så bra & snålt som den ska göra (enligt vissa)...
av perhall
Det finns en tendens att vilja jämföra Nm i en diesel med Nm i en bensinbil. En diesel har ju ofta mycket fler Nm än en bensinare, men den är ändå inte lika snabb/pigg (dock är en dieselturbo med ett visst antal hk i princip alltid piggare än en bensindito). När jag jobbade med BMW för 10 år sen kom nya 3-serien (e46) och då hade 320d liksom 328i 280 Nm. Men vilken skillnad - 320d:n var ju direkt slö vid en jämförelse. 328 gick 0-100 på ca 7,5, 320d ca 10.

Nu är ju 2,0F en klart slö bil, men jag tror inte man ska vänta sig att 1,6d är så mycket piggare utom på rätt låga varv (typ 60 på 4:an, gasen i botten = ca 2 000 varv i 2,0F, gissar 1600 i 1,6d).

Om man jämför V70II 2,0d och 2,5t (2,0d har 320 Nm, 2,5t 300Nm - nu pratar vi otrimmade MY 08 och MY 09) - så är 2,0d tillfälligt lika pigg (t ex gasen i botten på 6:an i 110 är ganska lika) som 2,5t men totalt mycket slöare.

Om vi tar ännu ett exempel: S80 V8 har 440 Nm, S80II 2,4d MY10 420Nm - tror inte en enda människa skulle våga sig påstå att 2,4 är i närheten så pigg som V8:n...

Angående förbrukning så tycks ju många testare verkligen ha kommit ner till riktigt låga siffror på DRIVe-bilarana - svenska ams kom ner i EU-mixen +1 cl i testförbrukning på V50 DrivE - bra!
PH

På min förra XC70 märkte jag samma[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen? Nej, iallafall inte n&ar[…]

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]

Förardisplay xc40 -23.

Tack för återkopplingen ShogunX. Jag av[…]