Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Euin
Jo det är såhär en bekant har en Volvo V40 2,0T av 2000 års modell. Den är servad årligen på bilia och allt är som det ska vara. Det roliga i det hela är dock att den drar olja något så in i. När jag kollade oljan för några dagar sen nu så var oljestickan helt tom? Bytte olja och filter idag och fyllde på och fick i 5 liter då var oljan på max.
Men var tar oljan vägen? Det syns inga yttre läckage och bilen rycker inte direkt blått. En grej jag dock märkt är att när man ibland kollar oljan på den så blir det sånt klet på oljestickan som ungefär när toppapackningen gått. Fast glykolen såg helt fin ut och likaså gjorde oljan som jag tappade ut. Har alltid trott att det var typ kondens, vet att det kan bildas när man bara kör korta sträckor hela tiden, vilket är precis vad den bilen gör.
Någon som varit med om något liknande?
Användarvisningsbild
av Fisch
Vevhusventilationen kan vara igensatt. Det bildas gaser som bryter ner oljan och istället bildas biprodukter. I volvos serviceprogram rengör de endast rent slangarna och nipplar till oljeavskiljaren, vilket gör att den kan bli igensatt under tidens inverkan. Kommer motorn upp i ordentlig arbetstemperatur? Tickar motorn?
av Euin
Fisch skrev:Vevhusventilationen kan vara igensatt. Det bildas gaser som bryter ner oljan och istället bildas biprodukter. I volvos serviceprogram rengör de endast rent slangarna och nipplar till oljeavskiljaren, vilket gör att den kan bli igensatt under tidens inverkan. Kommer motorn upp i ordentlig arbetstemperatur? Tickar motorn?
Nej motorn går hur bra som helst, inga missljud eller tickande alls.
Jo den går nog tillräckligt långt för att komma upp i arbetstemp iallafall, sen den senaste tiden har den gått en hel del utöver fram och tillbaka till jobb.
Men hur kollar man vevhusventen då? Och hur kan man se om det verkligen är den som är igensatt, olja är dyrt nuförtiden :o (kollar runt samtidigt och ser om jag kan hitta någon tråd angående ärendet).
Användarvisningsbild
av Fisch
Dra upp oljestickan en aning, känn sedan om det "blåser" onormalt mycket (igensatt ventilation ger större övertryck). Du kan även skruva av bort oljepåfyllningslocket när motorn är avstängd och kolla om det sipprar mycket ut onormalt mycket gaser.

Två enkla metoder som kan ge ett svar.
av Euin
Fisch skrev:Dra upp oljestickan en aning, känn sedan om det "blåser" onormalt mycket (igensatt ventilation ger större övertryck). Du kan även skruva av bort oljepåfyllningslocket när motorn är avstängd och kolla om det sipprar mycket ut onormalt mycket gaser.

Två enkla metoder som kan ge ett svar.
Njaej märker ingenting direkt, sen brukar det väl också vara så att vevhusventen är riktigt igentäppt så brukar den väl trycka ut oljestickan? Men det gör den inte.
Mycket konstigt det här, kanske nån slangar olja :P
Användarvisningsbild
av Fisch
Nja, skulle inte vilja påstå att det är vanligt att oljestickan trycks upp. Men det har hänt så det är möjligt.
av cmal
Jag bytte olja på min 2.0t -99:a, siste april. Sedan dess har jag fyllt på två liter olja, så det är nog så att gamla bilar drar helt enkelt en hel del olja. Jag kör 12 mil med per dag, så det är inte konstigt då :)

Oljan försvinner i kemiska reaktioner och den blandas ut med bensinen. Den försvinner alltså inte magiskt ;)

Hej Har en volvo 944 GL som jag precis har bytt b[…]

Stefans 968

Nu är det gott om plats när man kör[…]

Är detta termostatvärmaren?

Byta till starkare lampor på S80 2001

@Erik Å , Aha! Tack Intressant läsning[…]