- tor 25 jun 2009, 17:06
Jo det är såhär en bekant har en Volvo V40 2,0T av 2000 års modell. Den är servad årligen på bilia och allt är som det ska vara. Det roliga i det hela är dock att den drar olja något så in i. När jag kollade oljan för några dagar sen nu så var oljestickan helt tom? Bytte olja och filter idag och fyllde på och fick i 5 liter då var oljan på max.
Men var tar oljan vägen? Det syns inga yttre läckage och bilen rycker inte direkt blått. En grej jag dock märkt är att när man ibland kollar oljan på den så blir det sånt klet på oljestickan som ungefär när toppapackningen gått. Fast glykolen såg helt fin ut och likaså gjorde oljan som jag tappade ut. Har alltid trott att det var typ kondens, vet att det kan bildas när man bara kör korta sträckor hela tiden, vilket är precis vad den bilen gör.
Någon som varit med om något liknande?
Men var tar oljan vägen? Det syns inga yttre läckage och bilen rycker inte direkt blått. En grej jag dock märkt är att när man ibland kollar oljan på den så blir det sånt klet på oljestickan som ungefär när toppapackningen gått. Fast glykolen såg helt fin ut och likaså gjorde oljan som jag tappade ut. Har alltid trott att det var typ kondens, vet att det kan bildas när man bara kör korta sträckor hela tiden, vilket är precis vad den bilen gör.
Någon som varit med om något liknande?
- By Jordan05