Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#299126
bilgalen skrev:Bakåtsikten är ju en katastrof!
Backkamera! :-)-)



Ang säkerhet annars så är det svårt (läs omöjligt) att hitta någon annan tillverkare som lägger ner mer tid, kraft, energi på säkerhet än Volvo. Ett-två poäng i ncap hit eller dit är inget som gör skillnad. Volvos genuina säkerhetstänk, historia, kunnande etc gör det däremot!
av Euin
#299147
Hm alltså Euro NCAP testar ju krocksäkerheten. Volvo är kanske inte bäst men dom är banne mig tillräckligt bra.
Istället satsar volvo på att undvika olyckan från första början, vilket säkerligen är betydligt bättre ur alla synpunkter. Men det syns inte i Euro NCAPs tester.
Så jo jag skulle nog fortfarande vilja påstå att volvo är kungen i säkerheten. Om kanske möjligen mercedes S class om man nu kan räkna den.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#299157
Euin skrev:Hm alltså Euro NCAP testar ju krocksäkerheten.
Men frågan är om man vill ha en bil som är gjord för att få bra poäng i Euro NCAP eller en bil som är utvecklad och framtagen för att klara dom "riktiga" olyckorna....
Användarvisningsbild
av Appel
#299163
XC90_Executive skrev:
Euin skrev:Hm alltså Euro NCAP testar ju krocksäkerheten.
Men frågan är om man vill ha en bil som är gjord för att få bra poäng i Euro NCAP eller en bil som är utvecklad och framtagen för att klara dom "riktiga" olyckorna....
Lätt val tycker jag, hellre en klokt konstruerad bil för verkligheten och med teknik för att undvika olyckor i första hand än en bil som är optimerad för en bokstavssjuk"#¤, förlåt, ett krocktest...
Användarvisningsbild
av kave
#299201
Vad gäller Euro Ncap, kolla gärna avsnittet av Fifth Gear när de krockar en Volvo 940 mot en Renault Modus.



Helt klart för EuroNCAP säkerheten framåt vad man än tycker.
av dali
#299212
EuroNCAP ger en fingervisning om hur säker en bil är, men verkliga olyckor ger verkliga resultat. Folksam har länge publicerat statistik från verkliga olyckor, den är att föredra framför krocktester: http://folksam.se/testergodarad/hursakerarbilen

Nya bilmodeller finns givetvis inte med i statistiken, då får man gå efter någon av *NCAP-testerna.
av Lövet
#299222
soderb skrev:Volvo XC60 är inte längre den "säkraste" bilen att åka i(som Volvo skryter med). Enligt den senaste Euro NCAP testen fick nya Golfen bättre resultat för "säkerhet vuxna"samt bättre totalbetyg. Tydligen är VOLVO inte längre bäst på krocksäkerhet, när en "mellan klass bil" typ Golf får bättre resultat i senaste krocktestet. Även Hyundai i20 fick bättre totalbetyg än XC60.(se senaste Råd och Rön)
Eftersom NCAPs betyg inte gäller över storleksgränserna så faller hela resonemanget. En 4-stjärnig stor bil är mycket säkrare än en liten 5-stjärnig som exempel.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#299314
Problemet är att XC60 ligger många år, kanske decennier före Euro NCAP. Bilen har många viktiga säkerheters funktioner som inte alls finns hos Euro NCAP.
Ett tydligt exempel:
Euro NCAP har nyligen infört tester på skydd mot whiplashskador. Därför kunde t.ex. Renault Laguna bli klassens första 5-skärniga bilen i krocktestet trotts att den saknade whiplashs skydd i sina stolar! Nu hade alla dessa bilar med toppenbetyg bedömts mycket annorlunda!
Volvo hade whiplashs stolar lång tid innan dess, men Euro NCAP omfattade inte detta då. För Volvo var verkligheten viktigare än Euro NCAP, dvs. 70% av trafikskador är whiplashskador och det ville inte Volvo strunta i.
Många bilar tillämpar sin säkerhet efter Euro NCAP och inte verkligheten.
Detta är FUSK!
av Mikaels80
#299344
Det står ju även på euroncap`s sida att om man vill jämföra en mindre bil med en större, så drar man av en stjärna i betyg per större storleksklass man jämför med.

Mvh

mikael
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]