Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kez_style
Idag när jag körde på motorvägen var jag nära att lyckas knäa handbroms knappen men klarade mig precis.
Vet någon om man får varning eller sätts handbromsen på automatisk? Kan bli farligt ifall det händer...
Har också tänkt samma sak. Dessutom har jag funderat på vad som händer om man behöver handbromsen som "nödbroms" i något läge. Hur moderar jag bromsen och vad händer om fordonet blir utan ström?

Man skulle ju också kunna tänka sig att någon som är ovan vid fordonet och letar efter någon funktion kommer åt denna knapp. What a surprise :D

Hur en vanlig gammaldags "krycka" till handbromsen fungerar vet man ju.

Funderar

Henry
Ja eller om man ska använda en sån här modern bil för att övningsköra med. Känns nog inte särsklit tryggt för den som är handledare och sitter brevid att inte ha en handbroms att rycka i!

Det mesta blir bara billigare och sämre tycker jag...börjar man bli gammal kanske :lol:
av JHg
Ur instruktionsboken:

Om bilen står stilla när parkeringsbromsen
ansätts verkar den endast på bakhjulen. Om
ansättningen sker när bilen rör sig används
ordinarie färdbroms, d.v.s. bromsen verkar på
alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen
när bilen nästan står stilla.

I nödfall kan parkeringsbromsen ansättas när
fordonet är i rörelse genom att reglaget trycks
in. När reglaget släpps eller gaspedalen trycks
ner avbryts bromsförloppet.

Vid nödbromsning i hastigheter över
10 km/h ljuder en signal under bromsförloppet.
av Euin
Mercedes har ju dock haft en pedal till handbromsen väldigt länge. Minst 15 år. Är ju lika svår att övningsköra med :P
För övrigt vet jag inte om tekniken går bakåt och görs billigare. En elektrisk handbroms drar ju alltid rätt "moment". Inte för hårt så vajern går av och inte för löst så att bilen kommer i rullning. Kan vara svårt att dra handbromsen hårt för folk som t.ex. har problem med axeln eller armen?
-Var sitter den stackars elmotorn som drar år vajern, under bilen i saltslasket, hoppas inte, för då blir den inte långlivad.

-På de förra bilarna jag har haft så har bromsbanden/trumman blivigt grymt rostiga så att handbromsaen falerar/tar med ett ryck. Det har enkelt kunat avhjälpas med att man bromsar försiktigt då och då med hanbromsen under färd så slipas rosten bort från trumman, hur gör man det nu?
av Euin
VolvoB20 skrev:-Var sitter den stackars elmotorn som drar år vajern, under bilen i saltslasket, hoppas inte, för då blir den inte långlivad.

-På de förra bilarna jag har haft så har bromsbanden/trumman blivigt grymt rostiga så att handbromsaen falerar/tar med ett ryck. Det har enkelt kunat avhjälpas med att man bromsar försiktigt då och då med hanbromsen under färd så slipas rosten bort från trumman, hur gör man det nu?
Är väl inte trumma till handbromsen på dom bilarna? Eller, har inte tänkt på att kolla men borde det inte vara.
Euin skrev:
VolvoB20 skrev:-Var sitter den stackars elmotorn som drar år vajern, under bilen i saltslasket, hoppas inte, för då blir den inte långlivad.

Är väl inte trumma till handbromsen på dom bilarna? Eller, har inte tänkt på att kolla men borde det inte vara.
Aha, är det samma som på Saab/Audi alltså att handbromsen klämmer åt de vanliga klossarna istället för att ha bromsband som V70N hade.
När jag bytte till sommardäck så kollade jag in det hela lite.

Ser ut som om den klämmer åt de vanliga klotsarna precis som på ex. Audi.

Det sitter en motorenhet direkt monterad på bromsoket och det är en likssom en helt ingjuten historia, så salt är nog inget bekymmer, inte smuts heller för den delen.

MEN, denn dagen skiten börjar krångla så är det väl bara att åka å köpa en ny/begagnad enhet..

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]