Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jygga
Har en 854 glt Aut 94.

Den bara stannar rätt var det är under körning och kan vara ett rent äventyr att få igång den. Men om man går ut och knackar lite försiktigt på Kamläges givaren så startar den direkt. Är nu inne på min "tro´t eller ej" fjärde kamaxelgivare detta år "2006" och problemet kvarstår!.

Finns det nåt annat som kan göra att kamaxelgivarna går sönder?.

Är så jäkla irriterande att ha en bil som bara stannar rätt var det är, även om man vet hur man får igång den..

Tacksam för hjälp...... :roll:
Senast redigerad av 1 Jygga, redigerad totalt 0 gånger.
av jbl
Är det nya kamaxel givare du har bytt ut fyra gånger :shock:
av Jygga
Japp....det är nya från rejmes, fick dom första två på garanti.

Ett tillägg är att jag även bytt bränslepumps relät och alla service detaljer, såsom fördelar lock och kablar, stift, luftfilter, olja, oljefilter.
av jbl
Kolla kablaget samt kontakten. Det kan ju vara t.ex en kortslutning.
av Jygga
Hej igen!

Har forfarande inte kommit tillrätta med mitt bekymmer, men har lite mer info och hoppas det kanske kan hjälpa.

Varje gång bilen stannar så börjar "Vinterläges" pilen blinka, det generar i sig två st felkoder på plats A1.

Dom är 313 och 223.

Någon chans att detta kan hänga ihop med min stannande motor?.Alltså kan någon av dessa 2 felkoder göra så att bilen stannar?

Felkoderna för motor "Plats A2" ger bara 111 alltså inga felkoder.

Innerligt tacksam för hjälp...
av Jygga
Jygga skrev:Hej igen!

Har forfarande inte kommit tillrätta med mitt bekymmer, men har lite mer info och hoppas det kanske kan hjälpa.

Varje gång bilen stannar så börjar "Vinterläges" pilen blinka, det generar i sig två st felkoder på plats A1.

Dom är 313 och 223.

Någon chans att detta kan hänga ihop med min stannande motor?.Alltså kan någon av dessa 2 felkoder göra så att bilen stannar?

Felkoderna för motor "Plats A2" ger bara 111 alltså inga felkoder.

Innerligt tacksam för hjälp...
Har även upptäckt att jag får felkod 324 på sockel A6 (kamaxelgivare signal sporadisk" trots att den är bytt ett par gånger.
av Jygga
Felet var! (Hör och häpna)

Kabelskon till pluspolen på batteriet. I själva "klämmningen" över kardelerna på kabeln som var för lös. hittade felet då jag lånade en systemtester av en kompis, och vips när jag skulle sätta på klämman på pluspolen så dog bilen pga "glappet".

När jag sedan kände på pluspolen så satt den fast ordentligt, men när jag drog i pluskabeln så åkte den ur klämman.

Så!, detta lilla "skitfel" kan få bilen att sätta diverse konstiga felkoder som man sedan lägger ner massa pengar på!

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]