Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FSS
Hejsan!
Köpte mig en 745 -86a med B230A motor i tisdags för hela 600kr, obes, oskatt osv.
Vi fick igång skrället och jag valde att köpa skiten.
Meningen med bilen var att jag skulle leka med den på grusvägar så bara motor och låda gick fint så var det bra.
Hur som helst så var dagen inne (idag) när jag skulle köra med den, vi körde i över en timme och sladdade på grusvägar och efter en stund kör vi ut på en mindre landsväg och får för oss att ta en liten bensträckare.
Jag gasar upp bilen på varvstoppet och polarna antecknar att det ryker välldigt svart från avgasröret samt slår eld. Jag gasar mer och mer och slänger i choken så jag får sådanna mysiga smällar. Ska sedan köra iväg och vända då jag märker att bilen är helt slut, det går knappt att gasa och tillslut dör den.
Bensinslut tänker jag och ringer en kompis som kommer med bensin och bogseringslina, den går inte bättre med bensin i sig och vägrar starta.
Vi bogserar hem den och börjar felsöka.
Den får gnista, den får bensin, provat startkablar.
Då kollade vi tändstiften, helt kolsvarta och oljiga. Putsar upp dom och testar igen, samma resultat.
Då för skojs skull så testar vi kompen, den får hela 60 på alla 4 kolvar.
Provar kompisens tändstift, ingen lycka. Komptestar kompisens 740 och han får exakt 120 dvs. det dubbla.
Kompisens 740 är en 88:a med insprut.
Då till min teori, Topplockspackningen är slut?
Det har sprutat olja på torpedväggen bakom motorn.
Kylarvattnet är inte det roligaste och luktar bajs samt är mörkt.
Vad tror ni, fins det några enkla sätt att få liv i skiten igen så man åtminstånde kan köra slut på bakaxlen eller något roligare.
Om det är topplockspackningen, är det då värt att lägga ner energi på att byta skiten.
Bilen kostade 600kr och jag får 600kr om jag skrotar den...
Motorn går runt, den tänder och den är på gränsen till att starta men den vill inte.

MVH
av FSS
Att kolla om remmen är av bör inte vara svårt, men om den har kuggat över, hur kan jag se detta?
Ska ta lite bilder på fanskapet senare idag och lägga upp, vill ut och gasa mer med den :/
av FSS
emwtur skrev:kolla kamremmen !
av eller kuggat över ?
/emwtur
Vad vi kan se har inte remmen kuggat över, den är väldigt spänd så det vore konstigt om den kuggat över.
Remmen är heller inte av.
Laddat upp lite bilder + en film på ett startförsök med startkablar:
Bild
Bild

Har ev. fått en annan 86:a så är den risig men motorn är ok så återstår frågan vilket som är mest lönsamt och enklast (minst pill)
1. Topplockspackning (om det nu är den) köpa ny för 130kr och byta på nuvarande bil. (alt. ta toppackningen från den andra bilen)
2. Byta motor från den ev. 86an jag ska få till denna nuvarande bil.

Vill inte slänga ut onödiga pengar på en risig skrotbil som endå bara ska tuktas till slutet.

Somsagt, den får soppa, den får gnista, den verkar tända "enligt min uppfattning".

Några snilleblixtar?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Oljan bakom toppen borde komma från hålet där fördelaren sitter på en 230F. Det ska sitta en plugg där eftersom du har fördelaren fram. Det är inte så förvånande om den har tryckts ut om du har straffat en gammal bil med halvtät vevhusventilation på grusvägarna...
Men bilen ska starta för det, om nu inte all olja har läckt ut och den har skurit.

Är det 60 resp. 120 kPa? Alltså 6 och 12 bar? 12 är ok, 6 är dåligt. Men jag tror inte på toppackning när den ändå är så jämn mellan cylindrarna. En toppackning blåser oftast mellan två cylindrar, som tex att 2-3 är låga men 1 och 4 är ok.
av FSS
Sparkz skrev:Oljan bakom toppen borde komma från hålet där fördelaren sitter på en 230F. Det ska sitta en plugg där eftersom du har fördelaren fram. Det är inte så förvånande om den har tryckts ut om du har straffat en gammal bil med halvtät vevhusventilation på grusvägarna...
Men bilen ska starta för det, om nu inte all olja har läckt ut och den har skurit.

Är det 60 resp. 120 kPa? Alltså 6 och 12 bar? 12 är ok, 6 är dåligt. Men jag tror inte på toppackning när den ändå är så jämn mellan cylindrarna. En toppackning blåser oftast mellan två cylindrar, som tex att 2-3 är låga men 1 och 4 är ok.
Japp det är 60 kPa (6 bar) på bilen vi inte får igång och 120 (12 bar) kPa på bilen vi testade som fungerar.
Vi ska kolla pluggen imorgon, om jag skjutit pluggen, vad ska man göra då? Åka till skroten och plocka en ny plugg och sätta i? Och sen ska det gå att köra? Eller måste man lyfta toppen endå?
Det kan inte vara så konstigt att en kolv har fått en spricka i sig?
Motorn går jämnt och ger en bra gnista och idag när vi provade så var det så nära att den startade.
För att ni kanske ska ha lite enklare att bedöma sannolikheten att det är topppackningen som är kass så har skåpet rullat 33 000 mil (precis inkörd eller hur ;)) och den hade stått stilla och orörd i nästan 1 år när vi köpte den. Kanske körde 2 timmar kontinuerligt och sen kom det där glädjeruset och sedan det tråkiga.

Vad heter denna plugg isåfall?
Mera sätt att kolla om topppackningen är kass utan att lyfta toppen, förutom olja i vattnet och olja i avgasröret.
Kan tillägga att alla 4 stiften var oljiga...

Fan hoppas vi får igång skrället så vi kan tukta den mer på grusvägarna :)
Trasigt förgasarmembran brukar mej veterligt inte få kompressionen att sjunka till hälften :roll: :roll: .

Oljiga stift och kass komp låter mer som fastbrända ringar, märkligt dock att det skulle hänt på 4 cyllar samtidigt :???: .
Men en motor som gått 33000 blir kanske lite slapp i ringarna, är kamremmen kollad så den inte kuggad eller är det bara ett antagande??, även om remmen är spänd så kan ju nedre drevet rasat såtillvida att klacken blivit avslagen..
Då kan ju vad som helst hända :???:

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]