Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
beror helt på din körstil och miljö.

Men i stadstrafik är ju automat kung, vill man ha mera aktiv körning så kan det ju vara kul att växla själv.

/L
av Steff 99
Förbrukning på en 2,5T geartronic är inte speciellt mycket högre än med en man.låda
Jag har haft Aut. sedan -70 talet på alla mina bilar, när aut.lådan var 3 vxlad så drog de avsevärt mycket mer , men de nya lådorna som har 5-6 vxl plus lookup är snåla, så nu är skillnaden nog mer påverkad av körsätt, inga problem att få en manuell att dra mer.
Idag har jag en 2,5T geartronic, jag har en snittförbrukning på den som ligger på 0,85-0,9 på blandad körning.
Vad som kan höja förbrukningen är valet av däck, 17" , kan öka .. (det sitter 17" på min), en kollega har en manuell 2,5T, den drar mer...så körsätt är väldigt avgörande
av haxpet
Jaa, gänget verkar ju vara av samma åsikt.

Så då ska man välja en automat. förhoppniongsvis så hittar jag en billig (har inte råd att köpa ny). :(
av BG
boeder skrev:
haxpet skrev:Hej

Det är ju en 2.5T som jag är ute efter, så då låter det ju som om det blir automat. Men finns det flera olika eller är det bara vanlig och geartronic?

Just nu kör jag ju en T5:a med manuell, det är ju ganska kul på sommaren, men mycket stadstrafik så är det säkert lättare med automat.
Vad det gäller Volvo så tror jag att följande gäller

140/170 hk 5 vxl manuell och 5 stegs automat och ej möjlig med geartronic
2.5T 5 vxl manuell och 5 stegs automat med gerartroninc som ej går att välja bort
T5 manuell 6 vxl eller 5-6 stegs automat med geartronic

Lite osäker på Dieslarna/Bi-Fuel men det skall finnas en 6 vxl automat men ej är möjlig till 140/170 eller 2.5T.

Köp automat/Geartronic när du beställer en 2.5T, inget att ångra. Du kan ju växla själv om du vill men den chansen är ytterst liten tror jag. Är bra att ha vid omkörning eller i branta backar typ Kallebäcks backen i Göeborg eller den långa backen i Jönköping eller varför inte Halladsåsen!!! Det är hur gött som helst, jag väntar med spänning på att förbrukningen skall gå ner, den ligger på 10.3 nu med mestadels landsväg men har bara rullat 130 mil. Den låg på 10.8 1:a veckan jg körde den. Men som övriga på forumet säger så hoppas jag på att förbrukningen sjunker efter 1000-1500 mil.
Inte behöver du växla manuellt på Hallansåsen, 2,5T automat går även här som en skollad ekorre. Kickdown fungerar utmärkt eller som du säger gött. Ligger själv på 1,08 milen och snittfart på 69 km/t. Men om man vill så funkar det bra att växla man. Säkert bra om man skall dra något.

BG/2,5T
av boeder
Inte behöver du växla manuellt på Hallansåsen, 2,5T automat går även här som en skollad ekorre. Kickdown fungerar utmärkt eller som du säger gött. Ligger själv på 1,08 milen och snittfart på 69 km/t. Men om man vill så funkar det bra att växla man. Säkert bra om man skall dra något.

BG/2,5T[/quote]

Helt med dig, du behöver inte använda geartronic i t ex Hallandsåsen men om man har tex släp, husvagn är det ett gott tillval att använda som du säger. Du kör mycket motorväg? Med tanke på snitthastigheten? Jag ligger på 56-58 km/t i snitthastighet med en förbrukning på 1.02/1.03 nu efter 130 mil. Är det rimligt tror du? Ni som har mer erfarenhet än vad jag har gällande automat på 2.5T, vid tex. start vid röd ljus etc. skall man trycka lite extra för att komma upp fart för att sedan ligga och marsh köra? Just nu känns det som jag drar iväg fortare än de flesta vid rödljus utan att jag ens har en tanke på att "raca" och kanske därmed min bensin förbrukning?

Men en sak vet jag, inget jag ångrar att jag beställde bilen med automat även om många menar att 2:a värdet blir lägre och eventuella extra kostnader för lådan kan uppkomma.
Användarvisningsbild
av Jensen
En sak som är bra att känna till är att Geartronic inte har varit standard
på turbovarianterna.
Det finns fram till en viss vecka under modellår 04 både vanlig 5stegad samt geartronic att välja på.
Efter det så är det enbart geartronic på turbobilarna.
av fn
Uppför hallandsåsen ligger jag kvar i femmans växel (har manuell). Bilen drar då 20,1/100 km :!:
En annan fördel med automat är att farthållaren blir mer användbar. Bilen växlar och håller alltid rätt hastighet. Skulle man komma i 90 km/h i femmans växel till hallandsåsen skulle det nog bli svårt...
Själv har jag manuell låda och jag gillar det. Det var bara sådana bilar jag kollade efter i annonser. Ville inte ha automat eller automat/geartronic. Tror nästa bil också kommer ha manuell låda men man vet ju inte.
av BG
boeder skrev:Inte behöver du växla manuellt på Hallansåsen, 2,5T automat går även här som en skollad ekorre. Kickdown fungerar utmärkt eller som du säger gött. Ligger själv på 1,08 milen och snittfart på 69 km/t. Men om man vill så funkar det bra att växla man. Säkert bra om man skall dra något.

BG/2,5T
Helt med dig, du behöver inte använda geartronic i t ex Hallandsåsen men om man har tex släp, husvagn är det ett gott tillval att använda som du säger. Du kör mycket motorväg? Med tanke på snitthastigheten? Jag ligger på 56-58 km/t i snitthastighet med en förbrukning på 1.02/1.03 nu efter 130 mil. Är det rimligt tror du? Ni som har mer erfarenhet än vad jag har gällande automat på 2.5T, vid tex. start vid röd ljus etc. skall man trycka lite extra för att komma upp fart för att sedan ligga och marsh köra? Just nu känns det som jag drar iväg fortare än de flesta vid rödljus utan att jag ens har en tanke på att "raca" och kanske därmed min bensin förbrukning?

Men en sak vet jag, inget jag ångrar att jag beställde bilen med automat även om många menar att 2:a värdet blir lägre och eventuella extra kostnader för lådan kan uppkomma.[/quote]

Ja det är mycket motorväg och lite fort för det mesta om du förstår (känsligt). Det är också med vinterdäck. Du gör nog helt rätt som trycker på lite. Min känsla är att det blir bäst om bilen kommer upp i rätt hastighet kvickt utan att för den skull ha maxat. Kraften kommer ju redan vid 1500 varv. Lådan lär sig snabbt och gången är ju i stort ryckfri. Din snittfart är nog representativ för blandad körning och förbrukningen på vår bil gick ner 0,10-0,15 efter ca 500 mil.

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av Danneman
Jag valde manuell efter att kört min v70 2.4T -01 automat i 2 år. Den drog väldigt mkt bensin jämfört med min S60 T5 -03 som jag har nu. Ioch för sig så kör jag mkt i stan.
Volvo har ju haft problem med sin automat låda fram till -02 ( Tror jag att det är) då det vart en bättre låda.
Men smaken e som baken... Testa automat. Annars kommer du alltid undra hur det skulle varit med en auttomat.
/ :P
av thomz
Min V70 T5 -01 automat drar 1,1 - 1,2 l/mil (vinter, blandad körning). Det är min första automat, helt underbart att köra i stan, är helnöjd. Nackdelen är som så många andra påpekat, går den sönder kostar det en slant...
Har märkt en sak vid motorvägskörning, det är stor skillnad i förbrukning (enl färddatorn) om man ligger i 130 istf 110. Detta har förmodligen inte med automaten att göra tror jag, utan att det är en stark motor.

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&a[…]

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]

Airbag på 740

Hej! Jag har en 740 från 1990 och undrar om […]