Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
grabb85 skrev:Jo brännsle värman är ovärdelig, använder den nästan varje dag nu när det är kallt även om det är lite varmare 3-5+ med men sen kanske det är onödigt.

fast funderar på att skaffa rastvärme med vilket innebär att när man t.e.x väntar på någon och stängar av motorn så kan man trycka igång den via färddatorn så går cirkulationspumpen igång och fläkten i kuén så det kommer varmluft i ca 20-30min till efter det att man stängt av motorn men mjukvaran som krävs är tydligen ganska dyr.

men någon som har erfarenhet av denna funktion? är ni nöjda och är det värt att investera dom pengarna i det eller ska man skita i det?
Det har jag i min bil direktstart tror jag det står i displayen när jag sätter på den då hålls bilen varm i en timmer efter att man låst den.

Underbar pryl när man ska handla o dylikt..

m.v.h mojja
av Marbas
Statsminister skrev: Min värmare går alltid några minuter extra när jag stängt av bilen, hur länge vet jag inte dock, men det kanske rör sig om ca 10 min. Är det vad du kallar "rastvärmare" ?
Nej, det är det inte, och det heter "restvärme". Det bygger på att man utnyttjar värmen i kylvätskan / motorn att värma upp kupén med efter att motorn stannat. Egentligen en enkel konstruktion som bara cirkulerar runt kylvätskan till kupé elementet utan att motorn är igång.

Du kan ju få samma effekt om du startar parkvärmen. Då värms kupén också upp, men bränslevärmaren startar då också. Dock stängs den av när kylvatten tempen är lagom hög, vilket den borde vara om du precis kört bilen. Alltså, kupén värms upp utan att bränslevärmaren är på hela tiden (dock är den nog igång ett litet tag).
av Bortkollrad
Är det korrekt uppfattat att tillsatsvärmaren endast värmer kupen och inte motorn?

vad gör man om man vill kunna förvärma motorn med diesel för att undvika kallstarter?
av aTommyC
Noen som vet om det er mulig å omprogrammere triggerpunkt for "lågt bränslenivå"?

Irriterende at den deaktiveres til tross for 15-20l på tanken!
av MP
denna värmare finns på alla volvos dieslar
:P
av olson
saknas ofta på importer...
av aTommyC
olson skrev:saknas ofta på importer...
Helt riktig. Tillsatsvarmeren er tilsynelatende markedsspesifikk, og slik har det vært ihvertfall siden S70 kom.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Men tillsatsvärmaren ser väl inte till att det blåser varm luft in i kupén i förväg så att eventuell is smälter från rutorna och det är varm och skönt i kupén när man stiger in. Är det inte så att den bara förvärmer motorn så att man snabbare får skön kupévärme på vintern? Jag har bara haft min V50 D5 i en månad så jag har ännu ingen egen erfarenhet. Jag har förmodat att den dieselvärmare som finns som standard inte värmer kupén i förvag (detta är ett extra tillbehör) utan bara motorn.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]