Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomas J
Ja om du har sån vana så borde ett tändstifts byte inte vara något problem. För en normalhändig byter man på stiften på 20min. Stiften sitter med 16mm hylsa.
Användarvisningsbild
av Ringhede
OBS
När man ska byta tändstift på S60 och V70 så bör man före man lossar tändstiften renblåsa från skräp så det inte ramlar ned i hålen där tändstiften sitter och med lossade stift rakt ini i motorn.

Issoleringsslangen på kablarna till tändspolarna brukar spricka sönder då de inte håller för miljön ovanpå toppen. Jag har issolerat kaplarna med eltejp på våra två billar för att undbika att kablarna skadas mot delar på motorns topplock.
Även skräp från dessa kan ramla ned i hålen för stiften.

Vidare så använder man en tändstifthylsa med gummihylsa invändigt när man byter stift då man kan hålla fast stiftet i hylsan med gummidelen. Underlättar både demontering (de följer med hylsan upp) och vid montering då man får stiftet i rätt vinkel minskar risken för att gå snett i gängan.

På S60 och V70 använder man 16mm hylsa och fungerar jättebra med vanlig 1/2" hylsnyckelsats med lång förlängare och en lös tändstiftshylsa.
OBS dra stiften till rätt moment.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av isak
den där hylsan du visar skulle du inte tagit emot överhuvudtaget. kanske skulle vara ett billigare alternativ att överlåta tändst-bytet till fackfolk? törs man fråga vad du betalade för skiten?
isak
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ringhede skrev:
Issoleringsslangen på kablarna till tändspolarna brukar spricka sönder då de inte håller för miljön ovanpå toppen. Jag har issolerat kaplarna med eltejp på våra två billar för att undbika att kablarna skadas mot delar på motorns topplock.
Känner igen detta. Är likadant på min S40. Men eltejp, tål den verkligen värmen?

SRS-0044, sidokrockkudde höger fram för […]

Tack till er som åtminstone varit i när[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det känns ganska rimligt att använda vin[…]

Bakre länkarmsbussning

Powerflex,enklare att byta också.