Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Bothner skrev:Nu är det dax att byta ut mina Conti Sport Contact 2 225 50 17. De har rullat 82000km under 2 ½ sommar. Höger fram tangerar nu olagligt, medans övriga, framför allt vänster sidas däck, har bättre mönsterdjup!?
8200 mil?! Det kallar jag bra hållbarhet! :shock:

Att höger fram är mest slitet är inget konstigt! Så är det alltid...
Användarvisningsbild
av Bothner
Beror det på att drivkraften portioneras ut något lite lite mer på höger sida? Eller på att vänsterkurvor omärkligt tas med högre fart när vi har vänsterstyrda bilar? (Att man vågar köra lite fortare i sådana situationer) :???:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är innerhjulet i kurvan som slits fortast. Så du har väl gasat på mest i högerkurvor! :wink:

Det har varit så alla gånger jag har bytt däck! T.o.m på XC90 D5 (185hk). 2,5mm kvar på höger fram och 4 mm kvar på vänster fram!
Användarvisningsbild
av eccy243
Ja, innerhjulet slits mer i kurvor om man gasar så pass att hjulet börjar spinna, annars är det ytterhjulet som slits mest. Ditt problem med att högerhjulet slits mest tror jag att vi kan förklara med ett nytt stadsfenomen, nämligen: Rondeller!
av JHg
Variosboy skrev:Vad menar du?
Får man inte köra medsols i rondeller? :D :roll: :D
Nä inte ens i Australien eller på Nya Zeeland, trots att de har vänstertrafik. :shock:
av perhall
Efter att ha kört väldigt snabbt på en motorvägspåfart häromdagen (med mycket gaspådrag och gnisslande däck) märkte jag att däcket på ena sidan fram (höger) var lite "ruggat", så det kan nog stämma att det sliter mer höger fram än vänster fram.

Argumenten för smala däck är tydliga, men tänk också på följande:
En stor och tung och motorstark bil med smala, lättrullande däck, kan lätt förlora en hel del av sin körkänsla och charm. Ett smalt och lättrullande däck kan kanske spara 2 till 3 procent (205/60/16 mot 225/50/17) men också förstöra mycket av den ändå ganska dyra bilens vägegenskaper och körkänsla. Jag har på min bil inte märkt någon skillnad alls mellan v-däck 205 och s-däck 225, men det kan bero på att s-däcken är av en mer lättrullande typ. ViBilägare testade V70II med 16 och 17 tum och den var inte på något sätt tystare med 16 tum. Dessutom berättar flera på detta forum att deras tunga V70II sliter ner 205-60-16-däcken snabbt.

I auto motor & sport testade de nyligen en snålvariant av C-klass med 195-däck och den var alldeles alldeles otrevlig på vägen med de smala däcken, ändå törstigare än de andra bilarna i testet.

jag tror helt enkelt att den som byter till smala däck på en V70II för att spara pengar och få bättre komfort, kommer att bli besviken
PH

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]