Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Har redan hållit på att göra det ett par gånger då PCC trillade ut ur min ficka medans jag körde. Kom på det i sista sekunden. Men det känns ändå tryggare när man har en reserv...
Men snart ska jag åka L Å N G T på semester och då är jag rädd att råka låsa in en eller kanske båda mina PCC. På varje mack ska jag kolla om den är i fickan innan jag trycker på handtagsknappen och låser bilen. När jag kör till stranden eller annanstans i jätte värmen och har typ bara badbyxor på mig, då är det lätt att PCC trillar ut igen och då är det kört! Fan vet vad jag har den andra då? Kanske i handfacket inlåst den också…
I alla fall enligt min instruktionsbok är det KÖRT! De inlåsta PCC avaktiveras…
I boken står det en varningstriangel och text ”Lämna aldrig en PCC kvar i bilen”!

Att man inte kan ställa in så att det inte går att låsa bilen om PCC finns kvar i bilen!?

VAD GÖR MAN FÖR ATT UNDVIKA DET? TIPS?
Tack!
Varnar inte bilen om en PCC ligger kvar i bilen när man försöker låsa?

(Toyota har samma system i vissa modeller och de börjar tjuta som bara den om man försöker låsa när nyckeln är kvar i bilen)
kez_style skrev:Har försökt låsa bilen med PCC liggande på stolen...bilen går helt enkelt inte att låsa utifrån...
Det var precis det jag höll på att skriva ju ;=) Att man inte skall glömma PCC i bilen beror ju på att den aktiveras när bilen låses upp, så krossar någon en ruta så har de en fungerande PCC att köra iväg med sen.
jhenrikj skrev:
kez_style skrev:Har försökt låsa bilen med PCC liggande på stolen...bilen går helt enkelt inte att låsa utifrån...
Det var precis det jag höll på att skriva ju ;=) Att man inte skall glömma PCC i bilen beror ju på att den aktiveras när bilen låses upp, så krossar någon en ruta så har de en fungerande PCC att köra iväg med sen.
Att krossa rutorna blir extra svårt med laminerade sidorutor ;)
kez_style skrev:
jhenrikj skrev:
Att krossa rutorna blir extra svårt med laminerade sidorutor ;)
Bakrutan då? ;=)
av JHg
Jag har för mig att bilen inte går att låsa så länge det liggen en nyckel i den.
JHg skrev:Jag har för mig att bilen inte går att låsa så länge det liggen en nyckel i den.
Jo det går alldeles utmärkt så länge du även har en nyckel utanför bilen. Den PCC som ligger i bilen inaktiveras på så sätt att den inte går att använda till att låsa upp bilen med igen...vilket ger mig en följdfråga...om bilen är låst utifrån, går den att låsa upp innifrån då? Förhoppningsvis inte....

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]