Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chrippe91
Hej

Jag har en 850 GLT från - 96.
Är de någon som har erfaranheter, eller hört om någon billig verkstad i storStockholm, det behövs nämligen bytas topplockspackning.

Tack
av *pettson*
Vet inte i stockholm men härnere i östergötland handlar det om ett spann på ca 7-20.000kr.. *suckar*.. hur man nu kan suga 20.000 för ett sånt jobb..
av Chrippe91
oj, det var inte roligt att höra.
Jo det är så att pappa köpte bilen åt mig för snart 1 år sedan, jag fyller 18 om en månad så vi försöker få den körbar och besiktigad tills dess.. Så det är mina sparade pengar som går till reparationer och uppfräschning osv.. När vi upptäckte att topplockspackningen antagligen behöver bytas vart det ett rejält bakslag..

Ny packning, kamrem osv har redan inhandlas med tro på att farsgubben skulle byta den själv, han har meckat en hel del bil och båtmotorer från grunden, men då av äldre årsmodell.. Var nere och kikade idag på motorn, och han verkade bli avskräckt över hur mkt pul det verkar vara att byta den...

Men några 20.000 vet jag inte :( De överstiger ju värdet av bilen, t.om
av *pettson*
Chrippe91 skrev:oj, det var inte roligt att höra.
Jo det är så att pappa köpte bilen åt mig för snart 1 år sedan, jag fyller 18 om en månad så vi försöker få den körbar och besiktigad tills dess.. Så det är mina sparade pengar som går till reparationer och uppfräschning osv.. När vi upptäckte att topplockspackningen antagligen behöver bytas vart det ett rejält bakslag..

Ny packning, kamrem osv har redan inhandlas med tro på att farsgubben skulle byta den själv, han har meckat en hel del bil och båtmotorer från grunden, men då av äldre årsmodell.. Var nere och kikade idag på motorn, och han verkade bli avskräckt över hur mkt pul det verkar vara att byta den...

Men några 20.000 vet jag inte :( De överstiger ju värdet av bilen, t.om
Om han har meckat själv tidigare så kan han mecka den här med. Konstruktionen kräver att man är lite delikat då det inte är så mycket packningar, däremot är det limmade ytor. Om du går in på min hemsida och kikar under motorbygge bland fotoalbumen så finns det ett antal bilder som visar hur motorn är uppbyggd. Kikar man på bilderna och inhandlar en bra handbok så är det bara till att köra på. Vad är det som gjort att ni troligen tror att blockpackningen gått?

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]