Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joelek
Hejsan
Jag har kikat på en volvo s60 2,4T -01 (Automatlåda)
*Motoroptimerad
*förberedd med t5 turbo spridare och sportkatt
*planad topp vid motorrennovering

Ägaren säger att den ska ha ca 250hk
han nämnde även att ett besök hos autotech för mappning skulle kunna ge mig 300hk utan att byta några delar.

kan detta stämma?
av Joelek
greeeken skrev:motor optimerad???
Med andra ord redan trimmad?
Ja den har juh 200hk orginal och nu säger han att den har ca 250hk men med enmappning hos autotech så skulle man landa runt ca 300hk. Vad är igentligen en motoroptimering?
Användarvisningsbild
av greeeken
Detta är infot från autotech

Steg 4
300hk 450Nm

Mappning, (Via OBD-II uttaget, ingen lödning i styrbox!) sportluftfilter, uppgraderad turbo, större spridare, 3" Ferrita framrör med race kat, 2,5” rostfritt Ferrita avgassystem från kat. och bak.
av paralyzed
dali skrev:Klarar automatlådan 450 Nm?
Ja, om det nu är 450Nm... Jag kör med deras steg 4 och det har funkat fint hittils 1500mil... Dom behåller org. strypningarna på laddtrycket så du har typ 0,5kg på 1:an 0,7kg på 2:an och fullt laddtryck på 3,4,5:an... Så stryper den laddtrycket i en halv sekund vajre gång den växlar vid fullgas.
Men 300hk/450Nm är nog väl tilltagna... Men man kör ganska lätt ifrån en org. T5:a iaf :)
av Joelek
paralyzed skrev:
dali skrev:Klarar automatlådan 450 Nm?
Ja, om det nu är 450Nm... Jag kör med deras steg 4 och det har funkat fint hittils 1500mil... Dom behåller org. strypningarna på laddtrycket så du har typ 0,5kg på 1:an 0,7kg på 2:an och fullt laddtryck på 3,4,5:an... Så stryper den laddtrycket i en halv sekund vajre gång den växlar vid fullgas.
Men 300hk/450Nm är nog väl tilltagna... Men man kör ganska lätt ifrån en org. T5:a iaf :)
Nu är Detta en 2,4T Med BSR med optimerad ppc - box
som det nu sitter t5 ,turbo, spridare, 3 tum downpipe med 3 " katt med orginal halvsats.
ägaren säger att den är inte mappad för dom nya sakerna utan har 250 hk med bsr optimeringen. Så ifall jag skulle lämna in den till autotech så skulle dom kunna få ut 300hk vid en ny optimering för dom ny prylarna.

Är detta möjligt?
av paralyzed
Joelek skrev:Nu är Detta en 2,4T Med BSR med optimerad ppc - box
som det nu sitter t5 ,turbo, spridare, 3 tum downpipe med 3 " katt med orginal halvsats.
ägaren säger att den är inte mappad för dom nya sakerna utan har 250 hk med bsr optimeringen. Så ifall jag skulle lämna in den till autotech så skulle dom kunna få ut 300hk vid en ny optimering för dom ny prylarna.

Är detta möjligt?
Nej, det tror jag inte! Jag har en 2,4T med en 19T turbo (samma som i R:en) större spridare, 3" downpipe med racekat från ferrita och ett 2,5" sportsystem från ferrita allt är monterat och mappat av Autotech och ska enligt dom ge 300hk... Ska jag vara helt ärlig så skulle jag tro att jag har någonstans mellen 260-270 ÄRLIGA hk, men det är ju lika mycken som 300 snack-hk :wink:
Jag har hört mig för med en del andra firmor och ska du upp i 300 riktiga hk så klarar inte stakarna det särskilt länge...
Användarvisningsbild
av camaro69
Lägg till lite mer pengar och köp en R istället. Risken är stor att du köper på dig bekymmer om du ska trimma till 300 hk.
Bättre att köpa en färdig produkt som håller bättre, samt att du får en fullutrustad bil.

Räntan är hyfsat låg om du måste låna pengar. :wink:
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]