Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av turbokill
Hej!
Jag skulle behöva lite tips om förbättring av väghållningen då jag ska trimma min 944. Orginaldämparna kan ju bli lite gungiga om vägen är en aning upp och ner och jag har ingen lust att bilen kränger så fort man svänger lite kraftigt...Det jag har tänkt på att göra själv är bara att byta till sportfjädrar, finns det andra allternativ eller lösningar som man kan ha användning av?

Tacksam för svar :)
av volvo944gl
bra att du byter till sportdämpare.. du kan kapa dom lite. så du får ner bilen nära marken.. och byta till bredare däck.. det gör mycket. t.ex 205/215 fram o 225 bak (lågprofil)
Jag monterade gasdämpare och originalfjädrar fram och förstärkta bak det tyckte jag räckte för min del då bilen används dagligen :wink:
Tänk på hur du ska använda bilen när du ändrar på bilens köregenskaper, Superflexbussningar gör stor skillnad men vägljudet ökar då något, andra fjädrar typ "sportfjädrar" är bra men du får en mer stötig bil alltså för och nackdelar med vissa ändringar :???: Bredare däck är jag lite skeptisk till då 225 och bredare har en tendens att spåra om man åker på sämre vägar...
av volvo944gl
ja det är sant att det blir sporigare om man har breda däck på.. jag skulle tipsa om sänka han lite,(1½ varv ca) o släng på några 205or det gör ganska mycket..det är den enda jag skall göra på min..
Användarvisningsbild
av Ticken
Vill du åka med BRA väghållning så måste du byta stötdämpare+fjädrar. Nått annat är det inte på tal om.
Krängningshämmare, fjäderbens och ambulansstag kan ju vara vettigt..
Nya plastbussningar är också en sak som gör mkt med bilen.

Själv åker jag med gula ställbara koni och är mkt nöjd..

/Ticken

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]