Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Det är som att välja en ny TV med eller utan fjärrkontroll. :-)
Absolut automat, passar även till 140 hk.
men är helt fantastisk om du väljer 2,5t eller en diesel
av boeder
haxpet skrev:Jag funderar på att byta till en V70N. Ska jag välja en med automat eller med manuell låda?

Finns det olika automater?

Hur ser framtiden ut? Kommer det mera eller mindre automater?

Vad är lättast att sälja om ca 5 år?
Tjena!
Hämtade ut min V70 2.5T 25/1-06 med Automat/GearTronic, hade tidigare en manuell låda på 2.5T -04 och måste säga, hur kan jag ha kört utan automat alla dessa år, helt underbart. 2.5T med manuell låda blir till slut lite ½jobbig att köra speciellt i storstäder & bilköer då det blir ett frekvent växlande ifrån start, du hinner knappt att starta på 1:an innan du skall lägga in 2:an och det blir en lite ryckig körning, motorn känns en aning stark för den utväxlingen. Men detta är vad jag känner. Automat drar någon decileter mer per mil men det är det värt.

Har nu kört 130 mil automat med GearTronic (Angående GearTronic har jag bara testat den 1 ggr och vet inte om den kommer att användas så frekvent).
av haxpet
Hej

Det är ju en 2.5T som jag är ute efter, så då låter det ju som om det blir automat. Men finns det flera olika eller är det bara vanlig och geartronic?

Just nu kör jag ju en T5:a med manuell, det är ju ganska kul på sommaren, men mycket stadstrafik så är det säkert lättare med automat.
av Teemu
visst drar automaten mer vid stadskörning, men på ren landsväg är det ingen strörre skillnad iaf. Har kört vår fd. V70 -01 på runt 0,7l/mil på just landsväg vid jämn fart runt 90km/h. Det var min första automat och jag säger likadant - hur skönt som helst! Åker även automat idag i Lagunan fast med pro-active funktionen också.
av EvilEd
Finns det någon anledning att inte välja en automat? ;)

Har själv en V70 med geartronic (första bilen med automat)
och nu undrar varför man inte haft det redan för 15 år sen :)
av jbl
Jag har haft automat och gått till manuel. Upptäckte att det var roligt att växla själv.

En fördel med manuel är att det är mindre som kan krångla.. Jag hade en del problem med en av bilarna. Volvo kom inte tillrätta med problemet och då blev det en med manuel låda.

Bränsle förbrukningen är den samma vid landsvägskörning. I stan är den manuela snålare.
av Teemu
haxpet skrev:Hej

Det är ju en 2.5T som jag är ute efter, så då låter det ju som om det blir automat. Men finns det flera olika eller är det bara vanlig och geartronic?

Just nu kör jag ju en T5:a med manuell, det är ju ganska kul på sommaren, men mycket stadstrafik så är det säkert lättare med automat.
det finns mig veterligen bara geartronic och den vanliga. Har också hört att dessa skall vara mer eller mindre samma låda och typ skilja sig i spakställ och programvara. Om det är så eller inte kan jag inte säga helt säkert.
av jbl
Jo det är spakställ samt programvara som skiljer.
av boeder
haxpet skrev:Hej

Vad det gäller Volvo så tror jag att följande gäller

140/170 hk 5 vxl manuell och 5 stegs automat och ej möjlig med geartronic
2.5T 5 vxl manuell och 5 stegs automat med gerartroninc som ej går att välja bort
T5 manuell 6 vxl eller 5-6 stegs automat med geartronic

Lite osäker på Dieslarna/Bi-Fuel men det skall finnas en 6 vxl automat men ej är möjlig till 140/170 eller 2.5T.

Köp automat/Geartronic när du beställer en 2.5T, inget att ångra. Du kan ju växla själv om du vill men den chansen är ytterst liten tror jag. Är bra att ha vid omkörning eller i branta backar typ Kallebäcks backen i Göeborg eller den långa backen i Jönköping eller varför inte Halladsåsen!!! Det är hur gött som helst, jag väntar med spänning på att förbrukningen skall gå ner, den ligger på 10.3 nu med mestadels landsväg men har bara rullat 130 mil. Den låg på 10.8 1:a veckan jg körde den. Men som övriga på forumet säger så hoppas jag på att förbrukningen sjunker efter 1000-1500 mil.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]